[202v]číslo strany rukopisuale raduj se proto, neb si nalezla milost u hospodina.“[47]L 1,30 Jako by řekl: To, cožť zvěstuji, nestaneť se přirozeným během, ale darem všemohúcieho hospodina. Tu praví mistr Petr Lavenský: „Co se, dievko svatá, bojíš přijímajíc toho, jehožto se vešken svět bojí?“ Tu také praví svatý Augustin, že ulekši se dievka pro tak neslýchané anjelem promluvenie, protož anjel ihned jí vece: „Neboj se, Maria, nalezla si milost u hospodina.[48]L 1,30 Neužasuj se, Matko božie, pro mé k tobě ohromné vstúpenie, nebť sem já k tobě bohem poslaný posel s tiem poselstvím, ať bych zvěstoval, že máš počieti a poroditi syna, avšak proto nic své čistotě neuškodíš. Tenť mě jest poslal k tobě, jenžto se má [203r]číslo strany rukopisunaroditi z tebe. Však vieš, Maria, co s čtla v Izaiáše proroka o té děvici, ješto má počieti a poroditi syna. Budiž radostná i veselá, neb si ty ta dievka svatá v proroctví předvěděná, jenž tě jest sobě svatá Trojice zvolila. Aj toť počneš i porodíš syna, jemužto jméno vzděješ Ježíš!“[49]L 1,31 Tu praví svatý Augustin: „Počneš Syna božieho, jehož člověčenstvie jistě zjednáno bude Duchem svatým a Otec buoh stvoří duši i vlé v to svaté tělo plnost svaté múdrosti i všecky nebeské moci. I porodíš syna, Jezukrista, jenžto od boha Otce pocházie, i vzděješ jemu jméno Ježíš.[50]L 1,31 Neb tak vykládá se Spasitel, jenžto lid svój zprostí všech hřiechóv, budeť veliký a syn najvyššieho nazván bude.“ Jakožto by [203v]číslo strany rukopisuřekl: Tento Spasitel budeť mieti dvojie přirozenie, člověčské a božské. Jelikož k člověckému přirození bude vzýván veliký, všech milostí nebeských plný, neb se milost skrze Jezukrista stala jest, jakožto svatý Pavel píše: „Jakožto k božskému přirození bude synem najvyššieho vzýván, a dáť jemu hospodin buoh stolici Davida, otce jeho, i bude kralovati v domu Jákobově na věky a jeho kralování nebude nikda skonánie.“[51]L 1,32–33
Tato slova, jakožto svatý mistr píše, nejsú rozuměna o Syna božieho tělesném kralování, neb jest na tomto světě nekraloval. Ale mají býti rozuměna duchovně, neb skrze Davida, jehožto se jméno vykládá, jako by řekl, vzezřenie žádostivé, znamenává se každý,