stvoře[61v]číslo strany rukopisuním svým, milostivě, dobrotivě naložiti a hříchy naše všecky odpustiti, v zásluhách a dosti učinění Syna jeho najmilejšího, Krista Ježíše, Pána a Spasitele na věky požehnaného.
Protož pobožný a christianský čtenáři milý, z těchto ze všech odpovědí (ačkoliv v krátkých slovích) gruntovně porozuměti můžeš, že před Pánem Bohem v den poslední soudný z opilství a nestřídmého chování nelze jaké výmluvy užiti, ale kterýž jsi koliv, buď v zvyklost neb v obyčej takové ožralství sobě vzal a k těm podobných některých neb jiných vejmluv a [F2r]číslo strany tisku[62r]číslo strany rukopisuzástěr, jak před lidmi oustně, tak před Bohem v srdci skrytě užíval, od toho nemnože-li pojednou býti, ale pomalu aby upouštěl, oblevoval a přestával, jestliže svú duši miluješ, spasen býti žádáš a hněvu hrozného Pána Boha všemohoucího ujíti chceš, k čemuž nám rač všechněm dopomoci Buoh, čistoty a střízlivosti dárce, kralující od věkuov až na věky věkuov. Amen.
[F2v]číslo strany tisku[62v]číslo strany rukopisuI. Korintum v 10. kap.:
Buď pak že jíte neb pijete aneb cožkoli jiného činíte, všecko k chvále Pánu Bohu čiňte.
Tuto řeč svatého Pavla slušně jeden každý hospodář měl by před svým stolem napsanou míti, aby ji často sobě ku paměti přivozoval a opilství se[bf]se] ſé varoval.
[F3r]číslo strany tisku[63r]číslo strany rukopisuPříkladové z písem svatých obojího zákona, Starého i Nového, co jest se lidem jak pobožným a svatým, tak bezbožným a bohaprázdným z opilství vínem zlého přiházelo.
O Noe, kterýž vinici štípil a vinnej kořen nalezl, z kněh I. Moj. v IX. kap.
Začal Noe, muž, voráč dělati zemi a štípil vinici. I pije víno, opil se a obnažen jsa, ležel v stanu svém. To když uzřel Chám, otec Kananuov, že by hanba otce jeho obnažena byla, posmí[F3v]číslo strany tisku[63v]číslo strany rukopisuval se mu a pověděl o tom dvěma bratřím svým vně. Tehdy Sém a Jafet plášť uvrhli na ramena svá a kráčejíce zpátkem, přikryli [F4r]číslo strany tisku[64r]číslo strany rukopisujsou hanbu otce svého a tváři jich odvráceny byly, takže hanby otce neviděli. Potom Noe, procejtiv z toho opilství, vyspavši se a zvěděv, co mu syn mladší učinil, vydal naň zlořečenství, řka: Zlořečený dítě Kanán, služebník služebníkův budeš bratřím svým, a obrátiv se k Sémovi dí: Budiž Kanán služebník jeho, rozšiřiž Buoh Jafeta a obejvajž v staních Sém a buď Kanán služebník jeho.
[F4v]číslo strany tisku[64v]číslo strany rukopisuI. Mojžíš. 19.
Znamenitých pět měst krásně vystavených a lidných, z nichž přední Sodoma a Gomora města byly, pro vožralství a milování rozkoše a provozování smilstva i cizoložstva přehrozně se zpropadaly, nebo Pán Buoh dštil na ně siru a oheň a podvrátil města ta i všecku vůkol krajinu s obyvateli jejími.
Když vyšel Lot z města Segor, v němž byl zachován od propadení, zuostal [F5r]číslo strany tisku