[58v]číslo strany rukopisudobrota boží nás ku pokání vede, abychom sobě usmyslili a takových neřádův, což proti Bohu a lidem dobrým jest, v domích svých netrpěli, nedopouštěli a nepřehlídali. Pakli by takoví posměvači a přestupníci vůle boží sobě v čas usmysliti nechtěli, dobřeť je Pán Bůh trefí, když je za jinými jim podobnými do horoucího pekla odešle.
Opilství.
Však i kněží jeden druhému po polovičce nebo po plný vína připíjejí a splňují i také se opíjejí.
[E11r]číslo strany tisku[59r]číslo strany rukopisuStřídmost.
Jestliže kteří kněží tak činí, nehorš se a neurážej na tom, neb i ti dobře časem svým z toho hrozný počet vydati musejí. Tobě pak není od Pána Boha poručeno, aby to činil, což kněz činí, ale aby poslouchal a činil, čemu z slova božího o vůli jeho svaté tebe vyučuje. A Pán Christus v den poslední soudný nebude se tebe ptáti, činil-lis tak, jak kněz činí, nýbrž spíšejí dí: Plnil-lis to, cos od kněze spasitedlného na kázaní slejchával.
[E11v]číslo strany tisku[59v]číslo strany rukopisuOpilství.
Ano se čte v zákoně Páně, že Noe a Lot také vínem byli se opili.
Střídmost.
Tak jest, ale pošetř na to, co jest jim z takového opilství přišlo. Ač Noe že jest byl opilej, jemu se nemůže tak za zlý míti. Jedno že jest neznal moci kořene vinného, druhé že neměl příkladu před sebou, aneb nespatřil na žádném, co jest to vínem se opiti a co z toho přichází, poněvadž Písmo oznamuje, že do potopy [E12r]číslo strany tisku[60r]číslo strany rukopisusvěta jak masa lidé nejedli, tak vína nepili, a teprv po potopě Noe kořen vinný štípil. Ale my víme a skušení mnohá, nýbrž každodenní máme, co a jak mnoho zlého víno, nestřídmě užívané, působí a dovozuje. Že pak Písmo svaté nám předkládá před oči na těch Bohu milých svatých patriarších hrozný pád hříchu jejích, ne proto ani tím oumyslem se to činí, abychme měli jich v tom následovati a téhož se dopouštěti, jako někteří cizoložníci [E12v]číslo strany tisku[60v]číslo strany rukopisui na Davida krále ukazují, že jest lůže manželské poškvrnil, dopustiv se s Bersábe cizoložstva. Ale proto nám o ních Písmo svaté v Zákoně božím oznamuje a před oči klade, abychme z nich měli vejstrahu před hříchem a zase skutečné potěšení za vejstrahu tak, že se máme tím bedlivěji před šatanem ďáblem, ouhlavním nepřítelem naším, opatrovati a na péči míti, totiž trvajíce střízliví na modlitbách svatých[bd]svatých] Swatych, poněvadž se o tak [F1r]číslo strany tisku