[43v]číslo strany rukopisuPána jméno majíce, tak slovou. Protož jemu samému při shromáždění všelikém společném sloužiti mají, ne satanu, hanebné obžerství a vožírání provozujíce, ale radějí za dary božské ty dobré, čest a chválu Bohu vzdávajíce, také rouhavých a lehkomyslných i Boha prázdných řečí nemluvíce ani ohyzdných spěvův neprovozujíce, ale o dobrých věcech sobě vespolek čtouce anebo rozmlouvajíce jako o slovu božím, buď o divných skut[D8r]číslo strany tisku[44r]číslo strany rukopisucích a zázracích božích v Písmích svatých položených, jakž nás Izaiaš prorok v páté[as]páté] Páte kapitole vyučuje. Tolikéž utěšené a užitečné historie, itemcizojazyčný text o starých, moudrých a skušených lidech, kteří v obcech dobrým prospívali, z čehož bychom dobré ctnosti ku příkladu mohli vzíti, sobě připomínati můžeme. Tak i svatý[at]svatý] Swaty Pavel všech společností anebo shromáždění počestného a pobožného tovaryšstva napomíná, k Efeským v 13. kap. řka: Neopijejte [D8v]číslo strany tisku[44v]číslo strany rukopisuse vínem, v němž smilstvo jest, ale naplnění buďte Duchem svatým, mluvíce společně v Písmích, chvalách a v písničkách duchovních, zpívajíce a chválu vzdávajíce v srdcích svých Pánu Bohu. Pakli příjdeš mezi tovaryšstvo, kteříž takového pokojného a pobožného posedění společného, jakž se svrchu píše, nemají a nezachovávají, než spíše v rozpustilosti šatanu a ne Pánu Bohu v pobožnosti slouží, a máš naději, že některý známý [D9r]číslo strany tisku[45r]číslo strany rukopisutvůj z ních skrze tvou řeč aneb dobrým příkladem na tobě daným sobě urozumí a se zastydí i napraviti míní, můžeš s ními na chvíli poseděti, ale té bezbožnosti, kterouž oni působí nevykonávati, tak, aby jejích hříchův oučastná se neučinil. Pakli by žádného polepšení při ních nespatřoval, nýbrž že by k těm svým Boha prázdným hrám tebe též potahovati chtěli, poslechni rady Šalomounový v Přísloví 23. kap. Noli esse in conuiuis potatorum. Nebývaj na ho[D9v]číslo strany tisku[45v]číslo strany rukopisudech opilých lidí. Nolite esse participes eorum. Nechtějte býti jejích následovníci. Protož pospěš se od ních vzdáliti, aby tě Pán Bůh v hněvu svým podlé ních, jako ony Sodomské, nezachvátil a trestati neráčil.
Opilství.
Já tak smejšlím, když na veselí svadebním jsem a připíjel bych hostem často, aby na suše (jakž se řikává) neseděli, že se to děje stavu manželskému k poctivosti.
Střídmost.
Co proti Pánu Bohu a [D10r]číslo strany tisku