nás míti chce a žádá, to sobě všeckno za hřbet klademe, i poněvadž rozkaz a přikázaní božího neplníme a nezachováváme, kterakž tehdy má nám co dobrýho dáti neb po naší vůli učiniti. Avšak že předce všemohúcí Pán Bůh ne podlé naší zlosti chce nám odplacovati, vždy nestíhlou dobrotivostí svou nás přemáhá, dávajíc nám všeliké potřebné věci k živnosti podlé duše i těla. A toho dokazuje, by se pak na vinicích žádného oužitku býti nezdálo, proto z mála hojnost že učiniti mocen jest, důvod toho skutečný pozustává: Léta Páně 1540 – toho roku náramné horko a veliké sucho bylo, tak, že v Rakúsích, obzvláštně pak okolo Vídně, víno na křích poschlo a vidělo se mnohým, že již z těch hroznův žádnýho vína nadělanýho nebude. Ale dva dni před tím, když se víno na vinicích zbírati mělo, sprchl tichý a hojný deštík, od čehož víno na křích velice občerstvělo, okřálo a se spravilo, že každý vidouc, ano vína mnoho a dobré bude předešlého zrostu, svá vína v městě na ulice ze sklepův zvytahnouti a darmo každému, kdo jen chtěl je píti a bráti neb k užitku svýmu obrátiti, dávali, toliko aby zase sudy prázdné vraceli, do nichž by nové víno shromážditi mohli. Někteří pak Boha prázdní a lehkomyslní lidé, jimž Jidášův měšec milej byl, nad tím velice hněviví byli a mluviti směli, vždyť sám čert tak mnoho vína pojednou dal, že nevíme s ním co činiti a k tomu prvnější máme darmo dávati. Potom na druhý rok Pán Bůh pro nevděčné takové lidi ztrestal všecky vůbec, že vína velmi málo na vinicích zrostlo, a to kyselé, kteréhož ani k pití užívati nemohli etc.cizojazyčný text
Protož najlepší věc jest, v Pánu Bohu naději a péči svou vzložiti. On neopustí žádného, kdož v něho oufá a jeho za požehnání žádá. Potom střídmosti té vejborné a svaté ctnosti se přidržeti a s pilností následovati, kteráž nic jiného není než rozumné požívání pokrmu a nápoje, sloužicího k pohodlí života tak, aby k překážce modlitbám svatým, bohabojnosti a ctnostem křesťanským nebylo. A zase proti této ctnosti ohyzdné obžerství a ožralství i nemírné užívání darův božích, což jest z sebe Ducha svatého pryč vyháněti a z těla svého, kterýž jest chrám Ducha božího, chrámy ďáblův a smrduté nádoby