dáti může, majíce pozor na ty lidi, kteříž rádi víno a pivo cedí skrze sebe co skrze luhové pytlíky, kterak mnozí z ožralství hlavu nenadále hanebně sráželi. Druzí pak nemírným ožíraním v své vlastní nečistotě se ztopili a duši z sebe co sysla z díry vylili neb vyhnali. Jiní opět, zežralí jsouce, příčinu k svádě dali, svého bližního ochromili neb zamordovali, aneb ti zežralí též haněbně zbití byli.
Také spatřujeme, jak při nižších, tak při vyšších stavích, že nemalý počet z obojího pohlaví lidu nestřídmím pitím své k hrdinstvu schopné přirození a k plození dítek náchylné umrtvili a ničemně se o život připravili, v kteréž měli ke cti a chvále boží, k užitku své milé vlasti i ku poctivosti rodu svému a jiným lidem platně dosti dlouho živu býti. Ano již zřejmě vídáme, kterak mnohé takové pijáky podagra, dna, šlak, kontrakty, tajné nemoci, flusové, vodnotedlnost, závrat, porušení údův a krve pokažení skrze chlipné žádosti, dříve než k svým letům přijdou, co nějaké chodce s mošnami pohrbí, zkulhaví, zklíčí a zstaralost na ně jako těžké břímě s neduhy nenadálými uvalí. A tak tehdy není se čemu diviti, že těchto posledních časův řídký ve stu neb v padesáti letech člověk do hrobu pochován bývá. Takový hle užitek toho svého již v zvyklost uvedeného ožralství máme. A to z jiného nepochází než předně z zapomenutí se nad svým milým Pánem Bohem a přikázaní jeho, itemcizojazyčný text z pohrdání a za nic sobě nevážení v čistotě kázaného slova božího. Druhé, z ponuknutí satana, ouhlavního nepřítele duše i těla našeho, kterýž usiluje ve dne i v noci všelijakým spůsobem nás o život věčný a spasení připraviti. Třetí, z příkladův zlých, kteréž vídáme na cizozemcích, buď pohanech, nebo křesťanech, nemajíce v tom žádného rozdílu aneb zdravého uvážení, sluší-li nám svých ctných chválitebných obyčejův, zvyklostí, jak v střídmosti jídla a pití, tak poctivý a slušný oděv opovrci a jiného nestoudného obyčeje následovati.
V saské zemi když se pitelé na kvas sejdou, v konvicích a džbáních jim pití nositi postačiti nemohou, než přinesouce necky, vínem neb pivem je naplní a miskou píti nutí, a kdo se tak s