záležel, a sraziv silně sloupy v hromadu, i obořil dům na knížata i na všecko množství lidu, jichž bylo více nežli tři tisíce, pohlaví obojího.
1. Králov. 25.
Nabala opilce o málo chybilo, že by příčinou ožralství svého k zamordování a vyhlazení se všemi věcmi svými až do psíka přišel, kdyby toho nepředešla střídmá Abigail, manželka jeho, opatrností svou.
2. Králov. 13.
Absolon krásný, učinivši veliké a slavné hody královské, pozval na ně všech bratří svých a synů krále Davida, otce svého, mezi nimiž též Amnon, starší bratr, snažně na otci vyžádanej, přítomen byl. Tehdy přikázal Absolon služebníkům svým, řka: Šetřte s pilností, když se Amnon, bratr muoj, opije vínem a já vám rozkáži, abyste ho hned zamordovali, nebojíce se v tom žádného, neb já sem ten, kterýž přikazuji a velím vám. I učinili jsou tak služebníci, že když Amnon vínem opojen byl, jej bez milosti zabili. A tak nebohý Amnon ty slavné hody zle zažiti musil.
Judyt. 13.
Holofernes, Nabochodonozora, krále asyrského, hejtman, že se náramně vínem opil, příčinu k tomu dal, že Judyt, pobožná vdova, jeho vlastním mečem hlavu mu sťala a tím město Bethulí od obležení vysvobodila.
3 Králov. 20.
Benadab, král asyrský, slavně v stanu svém se třidcíti a dvěma králi hodoval, kteříž mu na pomoc přitáhli a město Jeruzalém oblehli, ale porazil je a zahnal všecky Achab, král izrahelský.
1. Machab. 16.
Šimon, najvyšší kněz jeruzalémský, byl pozván na hody od Ptolomea, hejtmana krále Antiocha. Tu, když se Šimon podnapil, on i synové jeho jsou zrádně zmordováni, i služebníci jejich.
2. Ezdreáš 3.
Nápoj vína nestřídmě užívaném, kterak činí z moudrého člověka blázna, to oznamuje v své pohádce jeden komorník Daria, krále perského.
Matouš 14.
Za příčinou hoduov krále Herodesa s Herodiadou Jan Křtitel, muž svatý, nad něhož nebyl žádný věčí mezi syny lidskými, k zamordování přijíti musil.
Příkladné naučení z promlouvaní některejch mudrcuov, vedouce od ožralství k střízlivosti a střídmosti.
I.
Sokrates, vzáctný mudřec, pověděl jednoho času, že mnozí lidé se domnívají, že jsou pro to na světě živi, aby jedli a pili, ale já pak pry proto jím a piji, abych živ byl.
II.
Když se jeden ožralec vyhluboval před Aristipem mudrcem, kterak by mnoho vína mohl vypiti, a že se brzy neopije, odpověděl mu proti jeho řeči a řka: Medle, čím se to chlubíš, ješto i velbloudi také to umějí, a tak tomu