nižších, tak při vyšších stavích, že nemalý počet z obojího pohlaví lidu nestřídmím pitím své k hrdinstvu schopné přirození a k plození dítek náchylné umrtvili a ničemně se o život připravili, v kteréž měli ke cti a chvále boží, k užitku své milé vlasti i ku poctivosti rodu svému a jiným lidem platně dosti dlouho živu býti. Ano již zřejmě vídáme, kterak mnohé takové pijáky podagra, dna, šlak, kontrakty, tajné nemoci, flusové, vodnotedlnost, závrat, porušení údův a krve pokažení skrze chlipné žádosti, dříve než k svým letům přijdou, co nějaké chodce s mošnami pohrbí, zkulhaví, zklíčí a zstaralost na ně jako těžké břímě s neduhy nenadálými uvalí. A tak tehdy není se čemu diviti, že těchto posledních časův řídký ve stu neb v padesáti letech člověk do hrobu pochován bývá. Takový hle užitek toho svého již v zvyklost uvedeného ožralství máme. A to z jiného nepochází než předně z zapomenutí se nad svým milým Pánem Bohem a přikázaní jeho, itemcizojazyčný text z pohrdání a za nic sobě nevážení v čistotě kázaného slova božího. Druhé, z ponuknutí satana, ouhlavního nepřítele duše i těla našeho, kterýž usiluje ve dne i v noci všelijakým spůsobem nás o život věčný a spasení připraviti. Třetí, z příkladův zlých, kteréž vídáme na cizozemcích, buď pohanech, nebo křesťanech, nemajíce v tom žádného rozdílu aneb zdravého uvážení, sluší-li nám svých ctných chválitebných obyčejův, zvyklostí, jak v střídmosti jídla a pití, tak poctivý a slušný oděv opovrci a jiného nestoudného obyčeje následovati.
V saské zemi když se pitelé na kvas sejdou, v konvicích a džbáních jim pití nositi postačiti nemohou, než přinesouce necky, vínem neb pivem je naplní a miskou píti nutí, a kdo se tak s ními hanebně ožírati nechce, všickni ho za nepřítele mají a mnohokrát i mordové skrz to se stávají. V Livoní, tak řečené krajině, kdo najvíc může píti a nejčastějí ožralým bývá, tem mezi ními jest nejpřednější hrdina, protož také každý z ních hodnou mzdu za takové ožralství béře, že vodnotedlnost, ouplavici, dnu a jiné nemoci těžké začasté mívají etc.cizojazyčný text
Ješto Pán Bůh stvořil svět pro člověka, aby člověk, na něm jsa, užíval