Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<41v42r42v43r43v44r44v45r45v>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[43v]číslo strany rukopisuzapaluje se, když bude přihrnut k živému uhlu, též zmařilý z tovaryství hořících v milost Boží zapaluje se k dobrému. Třetí užitek jest v dobrém posilnění, jakož Šalomún v Přísloví dí: „Bratr, jenž od bratra má moc, jest jako město tvrdé.“[232]Přísloví 18,19 Neb jakož v městě pevném a tvrdém jedna zed druhé zdi pomoc činí a obranu, takéž v těle jednoho zboru od druhého posilněn bývá. A protož z tovarystva dobrého neb z svatého troje věc pochází. Totiž cnosti dosáhnutí neb nalezení a to počínajícím k cnosti zapálení, a to k prospěvajícím, cnosti síla neb potvrzení a to k dokonalým. Čtvrtý užitek jest padajícího k pozdvižení, kteréž jest mnohým potřebné. Neb Ekleziastikus dí: „Ač jeden padne, od druhého bude pozdvižen. Běda samotnému, neb jestliže padne, nemá, kdo by jeho pozdvihl.“[233]Kazatel 4,10 Pátý užitek jest, nepřátel jest přemožení, neb v Ekleziastiku Šalomún dí: „Jestliže nepřítel přemuože jednoho, dva jemu odolají.“[234]Kazatel 4,12 Šestý užitek jest každého dobrého skutku dokonalost, neb což jeden sám nemuož dokonati, s pomocí druhého dokoná. Neb v sepsání svatého Lukáše jest: „Ponukli jsú tovaryšuov, jenž jsú byli na jiné lodi, aby přišli a pomohli jim.“[235]Lukáš 5,7 Sedmý užitek jest odpuštění, jakož v Prvních knihách Mojžíšových jest napsáno: „Jestliže se nalezne v Sodomě prostřed města padesát spravedlivých, až do deseti, že Bůh odpustiti chtěl všemu městu.“[236]Podrobněji Genesis 18,26–32 I poněvadž pro tak malé tovarystvo dobrých veliké hříchy Buoh chtěl odpustiti, co pak všedních hříchuov pro dobré tovarystvo odpustí. Osmý užitek jest duchovní milosti dávání, jakož Kristus dí: „Když dva nebo tři shromáždí se ve jméno mé, uprostřed jich jsem.“[237]Matouš 18,20 I v dobrém tovarystvu Buoh přebývá. Devátý užitek jest všech proseb uslyšení. {Dva modlitbu obdrží}textový orientátor Neb svatý Matúš píše ve Čtení: „Jestliže dva z vás svolíte se na zemi, o kteréžkoli věci prositi budete od Otce mého, stane se vám.“[238]Matouš 18,19 Čím více, když ne dva, ani tři, ale veliké množství sejde se na modlitbu a obdrží. Jakož v knihách Hester modlili jsú se všickni vespolek, aby v chod šťastný byl Hester k Asverovi, aby lid Boží nezahynul. A v Skutcích apoštolských: „Když sú se modlili, zatřáslo se místo a naplněni sú všickni Duchem svatým.“[239]Skutky apoštolů 4,31

{Světlo dvoje čtverú věc znamenává}textový orientátor Neb k tomu přísluší tovarystvu světlo dvoje: obecné a duchovní. Duchovní světlo v Písmě svatém čtverú věc znamenává. Najprvé Pána Krista, jakož evangelista dí: „Bylo světlo pravé, jenž osvěcuje člověka každého.“[240]Jan 1,9 Druhé znamenává apoštoly. Svatý Matúš dí: „Vy ste světlo světa.“[241]Matouš 5,14 Třetí, vyznamenává skutky cnostné. V témž Čtení dí: „Tak svět světlo vaše před lidmi, aby vidúce skutky vaše dobré, velebili Boha otce, jenž jest v nebesích.“[242]Matouš 5,16 Čtvrté, znamenává slovo Boží, jakož v Žaltáři prorok dí: „Světlost nohám mým slovo tvé.“[243]Žalmy 119,105 Neb nohy, jakž se chodí ke zlému i dobrému, mohú přirovnány býti k žádosti. Neb z žádosti přicházíme ke zlému i dobrému a Kristus mnohým světlem člověka osvěcuje. Najprvé světlem přirozeného rozumu, jakož v Žaltáři napsáno: „Znamenáno jest na nás světlo obličeje tvého, Pane.“[244]Žalmy 44,4 Druhé, osvěcuje světlem múdrosti, o tom Ekleziastikus dí: „Múdrostí jeho osvícena jest duše má.“ Třetí, osvěcuje světlem, Izajáš dí: „Přebývajícím v krajinách a v temnosti smrti světlo ukázalo se jim.“[245]Izajáš 9,1 Čtvrté, osvěcuje se světlem života, jakož evangelista dí: „A život byl jest světlost lidská.“[246]Jan 1,4 Páté, osvěcuje se světlem veselé, jakož prorok dí: „Světlo ukázalo se jest spravedlivým a těm, jenž jsú pravého srdce.“[247]Žalmy 97,11 Šesté, osvěcuje světlem slávy. Jan svatý v Zjevení dí: „Jasností Boží osvěcujíť, to jest duši, a svícen její jest Beránek.“[248]Zjevení Janovo 21,23 po kterémž Beránku kdož jde, světla chybiti nemůž. I k tomu světlu jdúc, jest potřebí odění vzíti a to jest tělesné a duchovní.

{Odění tělesné a duchovní}textový orientátor Odění duchovní šestero jmenuje apoštol k Efezským, z kteréhož patero jest, obraňujíce a šesté, poslední, jest násilné neb protivné. První odění neb braň jest opásati se svatostně, jímžto tělo má najprvé opásáno býti, neb apoštol dí: „Stuojte podpášíce bedra vaše v pravdě.“[249]Efezským 6,14

X
232Přísloví 18,19
233Kazatel 4,10
234Kazatel 4,12
235Lukáš 5,7
236Podrobněji Genesis 18,26–32
237Matouš 18,20
238Matouš 18,19
239Skutky apoštolů 4,31
240Jan 1,9
241Matouš 5,14
242Matouš 5,16
243Žalmy 119,105
244Žalmy 44,4
245Izajáš 9,1
246Jan 1,4
247Žalmy 97,11
248Zjevení Janovo 21,23
249Efezským 6,14
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 21 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).