Adamová z Aventinu, Anna – Adam z Veleslavína, Daniel: Předmluva k Výkladu pobožnému na žalm devadesátý první sv. Davida …

Praha: Adamová z Aventinu, Anna, 1599. Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. 36 G 16, p2r–p6r; A1r–B5v. Editor Černá, Alena M. (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

E-edice byla připravena díky podpoře programu Strategie AV21 s názvem Anatomie evropské společnosti – historie, tradice, kultura, identita. Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[Generovaný obsah]

[B1r]číslo strany rukopisumilosti Boží, zvláště cítí-li to při sobě, že ho Bůh jako hříšníka trestati chce, a srdečně k němu volati: Bože, buď milostiv mně hříšnému a nenakládej se mnou vedlé hříchův mých, ale vedlé nesmírného milosrdenství svého. Nevcházej v soud s služebníkem svým, neboť nebude před tebú ospravedlněn žádný živý. Pakli by od bezbožníků, ne pro hříchy své, ale pro vyznání pravého náboženství aneb jinou při spravedlivou ssoužení a úzkosti nevinně trpěl, má se modliti říkaje: Pane, neuvoď mne v pokušení, ale vysvoboď mne od zlého a zachovej, prosím, ať se nižádným ssoužením a těžkostem od vyznání tebe a tvé svaté pravdy odstrašiti [B1v]číslo strany rukopisua odvesti nedám, ale při tobě a pravdě tvé až do konce stále setrvám.

Na víře nepochybné

Třetí, těm, kteříž protivenství a těžkosti trpí, potřebí jest víry, aby cele a nepochybně věřili, že Bůh Otec nebeský svou rukou je tresce a všecko to zlé na ně vzkládá pro jejich dobré, chtěje jich jakožto věrný a laskavý otec pocvičiti, poučiti, skusiti a od zatracení zachovati.

Na naději pevné

Čtvrté, mají míti naději, že je Bůh časem svým z milosti své téhož kříže, kterýž na ně nyní vzložil, konečně zprostí.

1. Kor. 10,13

A tať naděje vyplývá z víry, kterouž pevně věříme, že Bůh jest věrný a že nedopustí nás pokoušeti nad ná[B2r]číslo strany rukopisuši možnost, ale že spůsobí s pokušením také i vysvobození, abychom mohli snésti, a když se milosti jeho líbiti bude, konec těžkostem naším učiní.[15]1 C 10,13

Job 13,15

A z té naděje volal Job v svých trápeních: By mne i zabil, doufati budu v něho.[16]Job 13,15

Žalm 91,14

A že ta naděje není daremná a marná, svědčí žalm tento 91., kdež Bůh sám se ohlásil: Poněvadž ve mne doufal, vysvobodím ho.[17]Ps 91,14

Na trpělivosti

Páté, mají míti trpělivost, tu drahou a utěšenou ctnost, jíž by všelijaký kříž, strach, děšení, žalosti a zármutky míle a rádi snášeli, stojíce v povolání svém nepohnutedlně a zůstávajíce stále v pravdě, víře a lásce Boží.

[B2v]číslo strany rukopisu

Na vnitřní radosti ducha

Šesté, a naposledy, k té víře, naději a trpělivosti má také přistoupiti radost a vnitřní potěšení ducha, tak, aby člověk, doufaje v Boha a důvěře se milosti jeho, v něm se spokojil a v každém kříži, zármutku, protivenství a nebezpečenství měl v slibích jeho věrných svou radost a ubezpečení, jist jsa, že on jakož připověděl ochranu důvěřícím se jemu, tak konečně ho zastávati, brániti, přikrývati, a přiď, co přiď, zachovati chce a může.

Mat. 5,11

A k tomuť svých i nás napomíná Pán, řka: Blahoslavení jste, když vám zlořečiti budou lidé a protivenství činiti a mluviti všecko zlé o vás lhouce pro mne.

X
151 C 10,13
16Job 13,15
17Ps 91,14
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 11 měsíci a 21 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).