[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<272829303132333435>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[#]obrázek nebo jiný grafický prvek a čtyřidsěti nocí postil se, dovtipováše sě Satanas, že by zlačněl. Nebo diábel obykl člověka pokušovati tiem hřiechem, k kterémuž jej vidí aneb čije viece příchylna. Když tak Krista lačna býti vidieše, mysléše při sobě, aby jeho lakotú pokusil. Zkusitel najprvé člověka lakotú podstúpi, neb utylý spieše než skrovný v hřiech upadne. A protož prvých starost najprvé lakotú pokusil a k jedení ovoce zapověděného nutil. Tehdy darmo proti jiným hřiechóm ten miení sě zpietiti, ktož se najprv nenaučí nesmiernosti a lakotě opáčiti.

Protož Kristus na pokušení lakoty diábla přemohl. A též někda Daniel na modle Béle a na sani znamenal. V Babyloně modla Bél miesto boha byla ctěna, ježto byla řečena, by mnoho jedla a pila, neb na každý den bylo obětováno chlebóv dvanádste stoluov, šest osudí vína a maso ovcě vařené. Kněžie té modly cěstami podzemnými v noci vchodiece a ženy a děti s sebú nosiece, to vše ztrávili. Jichžto noh šlépěje Daniel na popele nalezl a královým odpuštěním[#]obrázek nebo jiný grafický prvek Bél zkaziv je zhubil. Tudiež také někaká saň v dúpi tajieše sě, již všecko to pohanstvo jako boha mniechu a v ustavené hodiny té sani kněz svú krmi jiej dáváše. Ona vděčně přijmúc tu vždy bydléše. Tehdy Daniel učinil kru z smoly a z tuku a z vlasóv a s královým odpuštěním tu kru v usta sani uvrhl, a když pohltila, ihned se rozpukla. A tak oba ta žráčě skrze Daniele jsta zkažena. Tehda Daniel, jenž tato žráčě a lakotníky spolu ztrávil, znamenal Krista, jenž pokušenie lakotné přemohl.

Tuto o Davidovi, jenž Goliada přemohl a jenžto zabil jest lva i medvěda

Kristus také přemohl diábla v pokušení pýchy a to znamenáno bylo kdas na Davidovi a na smrti Goliatově. Goliat přepyšně svú se silú chlubieše a žádného sobě rovna mezi syny izraelskými nemnějieše, avšak David jej k zemi položil a jeho vlastním mečem s boží pomocí jej zabil. Goliat, ten obr hrdý, drží zpósobu Luciperovu, jenž v království nebeském žádal bohu roven býti. Ale David

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).