Hemming, Mikuláš: Mikuláše Hemminga umění kazatelské

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII F 40, 1r–51v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[8r]číslo strany rukopisu

4. Aneb sou a bývají zpurní a za nic sobě kladoucí služeb a ti mají pohrůžkami shýbáni býti. K tomuto čtveru rozdílu posluchačů všecka Kristova kázaní směřují. Nebo on, mistr a kazatel nejlepší, někdy tupé žádostivé umění učí, někdy potěšuje a pozdvihuje bázlivých a někdy váhavých a léních ponouká, tolikéž na zlotřilé pohrůžky vynáší. Příkladů hojnost velikou v historii evangelitské máme.

II. Itemcizojazyčný text rozdíl tento kázaní že jest výborný, může to utvrzeno býti užitkem[f]užitkem] užitek svatých písem nebo i týmž, tak dí svatý Pavel: Všeliké zajisté Písmo od Boha jest vdechnuté. 1. K naučení, 2. k trestání, 3. k napravování, 4. k zprávě, kteráž náleží k spravedlnosti, aby byl dokonalý člověk a ke všelikému skutku dobrému hotový. Tuto čvernásobní užívání svatých písem se oznamuje hned těmi čtyřmi slovy, jenž sou didascalia, elenchos, epanorthesis, paediacizojazyčný text.

Didascaliacizojazyčný text v prvním rozdílu napřed ukázáno, že má užíváno býti.

Elenchoscizojazyčný text přimlouvaní zavírá neb trestání.

Epanorthesiscizojazyčný text jest, když zase padlý pozdvižen a [8v]číslo strany rukopisuna nohy postaven bývá, což že se děje potěšováním, zjevné jest.

Paediacizojazyčný text jest vlastně učení dítek, jejichžto částka jest veliká raditi k následování dobrého a poctivého a že odvoditi od všeliké mrzkosti a nepravosti. Srovnává se tedy toto náše rozdělení kázaní s rozličností posluchačů, jakž ukázáno příkladem Kristovým a řečí svatého Pavla. Ale že pak posluchači v obecných shromážděních smíšeni bývají, dějeť se to tak, že proroci, Kristus i apoštolé, a tak všickni pobožní služebníci slova téměř vždycky z učení svého vyvedou potěšování, rady i domlouvaní, kterážto moc učení toho jako připojené má, jakž sem připomenul nahoře, že se děje v psaních prorockých a apoštolských, jejichžto příkladů aby následovali pobožní služebníci v činění kázaní, na ně přísluší. Aniž proto má haníno býti toto náše rozdělování jako takové, kteréž k rozdělování věcí přináleží, a učící, jaký způsob měl by zachován býti v kázaní. Ačkoli to, což sem připomenul, někdy jako po stra[9r]číslo strany rukopisu

X
fužitkem] užitek
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 7 měsíci; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).