3. Třetím způsobem, svědectvím církve mohou toho dovésti. Jako symbolům Atanaziovým a svědectví všechněch věrných, kteříž Kristu takový hlas dávají, že jest pravý Bůh. Takové utrzování s rozdíly svými není ani bez příčiny, ani bez příkladu. Příčina toho tato jest: Čehož se koli dovozuje aneb čemu se koli odporuje, v věcech duchovních to musí býti, neb skrze svatá písma, skrze svědectví církve. Jestli že se to děje skrze svatá písma, skrze svědectví církve, budeť neb zjevnými slovy, odkudž tento první rozdíl pochází, nebo zavřité skrze zavírku slušnou, odkudž druhý rozdíl jde. Aneb jestli že svědectví církve, tehdy třetí jest rozdíl.
Příklad toho máme při svatém Pavlu, kterýž z takových trojích důvodů užíval v svých psaních, to jest zjevné. Z víry že spravedlnost pochází, dovozuje nejprv pověděním Svatého písma: Spravedlivý z víry živ jest; slušnou zavírkou, jestli že z skutku Kristus[ag]Kristus] K. nadarmo umřel. Ale toť nemůže býti, neb první důvod praví, že z víry jest spravedlnost. Příkladem: Uvěřil Abraham Bohu, počteno mu k spravedlnosti. Itemcizojazyčný text my proto v Krista věříme, abychom ospravedlněni [34v]číslo strany rukopisubyli z víry. Takoví důvodové jestli že široce vyložení budou, veliká hojnost ujišťování bude, ale i v tom, i v jiném mírnost jest nejlepší, aby hojnost nebyla v ošklivosti přílišností uvedená.
O snešení summovních artikulů
Congeriescizojazyčný text u latiníků slove, když k summě řeči neb hlavnímu artikuli pro utvrzení jeho přidávány[ah]přidávány] pridawání bývají zvláštní částky a jako v jeden snopček svazováni, jako když by mělo o tomto artikuli mluveno býti. Zákonu božímu svou mocí žádný zadosti učiniti nemůže. Mohou k tomu tito důvodové pro congeriem,cizojazyčný text totiž snešením summovních artikulů, přidáni býti. Toho dovozuje zkušení všech lidí, tomu raněné přirození srozumívaje, nad sebou lká, na to všecka svatá písma křičí. Toho dojišťuje obět božího Syna, kterýž musel hrozné věci na dřevě kříže snésti. Takovým obyčejem Cicero summovně vší řeči přidává summu artikulů, kteréhož nejučenější lidé nejvíc následovati se snažují. A někdy i sám Cicero někdy začíná takové vyčítání od posledních částek a odtud i ozdobovati počne svou řeč. Theologu však a kazateli bezpečnějí jest tím prvním pořádkem jíti.