Slyšeli sme již, co by byl zákon? Za tím má povědíno býti: Koliker jest? (Takové formy má užíváno býti, když od jedné věci k druhé přistupuje se.) Jestiť pak zákon boží trůj. 1. Mravův, 2. ceremonií, 3. soudu. To jest předložení rozdílů potvrzení. Těmi zajisté věcmi život člověka dobře a právě zachován bývá i řízen, nebo v světských věcech potřeba jest veliká soudu. V církvi shromážděnému lidu ceremonie, tolikéž užitečné srdce v náboženství k Bohu jak má připraveno býti i v pobožnosti k lidem přistrojeno. Tu potřeba naučení a rad i zpráv. Jest tehdy to pravý rozdíl zákona napřed položený mravův, ceremonií a soudu. Poněvadž v těch pravé řízení života záleží i v domovním býti zvláštním, i v obecným mezi jinými, v církvi i v běhu světském. Takové částky rozdělování, jestliže by bylo zatmělé, nesrozumitedlné, mají a mohou vysvětlovány býti skrze definicí totiž jinačejší, o čemž napřed. Jestliže by pak odporník tvůj jinou definicí, totiž jinačejší rozdělování, a to falešné, postaviti chtěl, má jemu v nic obráceno býti spůsobem již oznámeným.
Příkladu tuto žádného netřeba jako v věci velmi světlé, ale však kratičce nechť se o něm toliko napoví. Částky nebo rozdílové pokání jsou skroušení, víra a napravení skutečné. (Příčina toho.) Musíme hříchu litovati, ale že by opět zarmoucení srdce skroušení nic neprospělo, leč by i víra k tomu v Krista Ježíše přistoupila.
Potřebné tedy i tu se přidává a opět žádné té věci v pravdě není při člověku tom, kterýž neusiluje ctně, spravedlivě a pobožně živ býti. Musí tedy i třetí částka pokání položena býti. Nebo vidíme, že i písma svatá, i příkladové to tré všudy spojují. David padlý žalostil nad sebou, utekl se, veden sa věrou k božímu milosrdenství, a ostatní dny života svého, což nejpobožnějí mohl, ztrávil.
Tyto částky rozdělování když vysvětlováním jinými opětujícími rozdíly rozšířeny by byly, tedy hojnou užitečnou řeč jako studnice vodu vydávají.
O 3. věci: O příčinách
Již přirozeným pořádkem příčiny té věci musejí přidány býti a odvrženy mají vyobcovány býti ven příčiny, kteréž se zdají býti příčinami, ale v pravdě nejsou. Všelikého položení