[p4v]číslo strany rukopisukrajiny arabské, snad i handl kupecský jími vedl, vynášeje ven to, což mu zbývalo, a přinášeje domů, čehož potřeboval. Nebo ne všecko se v jedné zemi rodí; ale čehož jedna krajina nenese, toho druhá hojnost vydává. K tomu měl pět set spřežení volův, kterýchž bez pochyby pro kuchyni a maso, an i pro vorbu a dělání rolí užíval. Oslice užitečné byly k nesení břemen, dříví, vody a jiných věcí do domu. O koních žádné zmínky nečiní, protože Job byl muž pokoje milovný a žádných s sousedy svými válek nevedl; nebo koní na vojnách nejvíce užívají. Mlčí také o penězích, o zlatě, stříbře a jiném rozličném bohatém a drahém nábytku, ale to se bezpochyby v jiném zboží obsahuje. Nebo kdež jest hojnost dobytka, tu na každý den mnoho se za peníze kupovati, i zase s ziskem prodávati [p5r]číslo strany rukopisumůže. Zisk pak ten, kterýž z úžitkův země a dobytka přichází, jest ze všech nejspravedlivější a lidem od Boha propůjčený, jakož i Catocizojazyčný text pověděl, že z dělání rolí a vorby zisk bývá pobožný, ne závistivý, ani zlé obmejšlející. A Cicerocizojazyčný text: Ze všech věcí, z nichž se nětco vydělává, nic není nad vorání země lepšího, nic hojnějšího, nic milejšího, nic dobrému člověku hodnějšího. Naposledy měl Job velikou čeled aneb, jakž jiní vykládají, popluží veliké: nebo že měl mnoho rolí, dědin, luk a pastev, za důvod jest tolik spřežení volů, kteráž do mnohá pluhův zapřáhnouti mohl. A kdež jest veliké hospodářství, mnoho dědin a dobytka, tu také bývá potřebí veliké čeledi, aby vždycky pohotově a před rukama byli služebníci, pacholci, děvky, nádeníci, dělníci, tesaři, kováři etc.cizojazyčný text, z nichž každý svou [p5v]číslo strany rukopisupráci obzvláštní má a své povolání vykonává. Jakž to vše při velikých dvořích na oko spatřiti se může. Tak mnoho a nad to více vypravuje historia svatá o bohatství a jmění Jobově, odkudž dobře rozuměti muožeme, že jest měl veliké a hojné hospodářství a že jest musil býti dobrým, pilným a rozšafným hospodářem a že se nestyděl za ten obchod, za kterýž se nyní mnozí hanbiti chtějí, vyhledávajíce neslušných a nehodných prostředků nabytí bohatství a peněz skrze lichvy, praktiky a partyky, z nichž se ne jeden spravedlivě a bez křivdy blížniho živiti mohl. Těmi příklady svatých patriarchův i jiní potomci jejich životy své zde na světě vedli. Saul od pasení oslic a David od ovčince k vrchní správě a království nad lidem Božím povoláni byli. Mojžíš pásl