přisazují se tak, aby ssouce krev s vlhkostmi táhly na vrch kože. A potom po zsekání pušťadlem ji vylévaly, což jest všem vědomé.
Čas k pouštění krve baňkami, ten vyhledáš zpuosobem tím, jaký napřed o žilách stojí. Kterého měsíce i dne pouštěti jest výborné, buďto podlé vuole svobodné, neb potřeby náhlé. Také i při znameních nebeských i jich k úduom těla patření, vše najdeš porádné naučení. A protož, jakž o tom svrchu stojí, tuto se též bez proměny rozumí.
Dvojím zpuosobem obyčejně baňky sázíme: prvním, vsadíc baňky, míst pod nimi sekati nedáváme. A to pro tyto příčiny, neb baňky vsazené zprostně v potřebě té, kdy jest přílišný tok z chřípí krve, a to na boce té strany, jej zastavují. Také tok ženy z matky přílišný, kdy na prs levý je vsaditi dáváme, obstavují, jakož Galenus i Ipokras vypisují. Opět když střeva neb matka s svého místa postoupí, aby zase na též místo pomohl, vsaditi máš dáti baňku pod pupkem vrch břicha, jest věc zkušená. Také kdy bývá od povětrností zlých a studeností nadýmaní břicha s těžkú bolestí, tehdy též sázíme baňky vrch břicha. A zvláště v dně vnitřní, neb tak bolest krotí. A tak v mnohých jiných těžkostech zpuosobem tím prospívají.
Pod baňkami pak místa sekati dáváme pro tuto obvláštní příčinu, nebo ne všickni žíly veliké zatínati mohou, jako mdlí, nezvyklí, věku nedospělého, také staří a nevšelikého přirození. A protož místo žil zatínaní takovým vuobec v čas potřeby pod baňkami sekati se dopouští pro jich nedostatky, neb vlhkosti s krví takové lehké těhnutí ne tak horkosti přirozené i duchy životné mdlí a vyprázdňuje jako žilami pouštění. Opět jest užitečné, neb krev porušenou zákožní těhnou a mnohým vředuom, prašivinám i jiným těžkým neduhuom zkořeniti v těle brání se a člověka zlepšují a při dobrém zdraví zachovávají.
Při pouštění krve této opatrnosti sluší užívati
Baňkami kdy budeš