Adam z Veleslavína, Daniel – Huber z Riesenbachu, Adam: [Předmluva k Apatéce domácí]

Praha: Adam z Veleslavína, Daniel, 1595. Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. 28 F 10a, A2r–A10r. Editor Černá, Alena M. Ediční poznámka

E-edice byla připravena díky podpoře programu Strategie AV21 s názvem Anatomie evropské společnosti – historie, tradice, kultura, identita.

prozřetedl[A3v]číslo strany rukopisuností a myslí nesčíslných věcí povědomou nade všecky lidi i národy až ku podivu obdařen byl od Boha král Šalomoun, o tom knihy třetí Královské v kapitole 4. široce vypravují.[3]3 Rg 4 A Iosephuscizojazyčný text v knize osmé Starožitností židovských a v kapitole druhé zjevně o něm napsal, že na tisíce kněh psal o všelikém tvoru nebeském i zemském až i o spůsobu, podlé něhož by každý člověk od sebe i od jiných lidí zlé duchy zapuzovati a všelijaké nemoci, jímiž tělo trápeno bývá, uzdravovati mohl. A připomíná jednoho Žida Eleazara, kterýž za živobytí jeho nějakým kořenem byliny prosté, od krále Šalomouna vyjevené a zachované, lidem bídným od zlých duchů spomáhal, a obzvláštně u přítomnosti císaře Vespasiana římského a synův jeho v ležení vojenském skutečně a mocně to provozoval. Ač pak koli to od krále Šalomouna pozůstavené umění za panování krále Ezechiáše pro zlé užívání a modlářství pozahynulo, a jakž někteří o tom píší, knihy ty lékařské Šalomounovy o[A4r]číslo strany rukopisuhněm spáleny jsou, však předce stálého a bedlivého vyhledávání a vyšetřování mocí a skutkův bylin a zrostlin zemských i následování umění lékařského nejedna patrná svědectví nacházejí se v knihách Starého i Nového zákona, jako jmenovitě v 1. knihách Mojžíšových, kap. 50.,[4]Gn 50,2–3, 26 2. Mojžíš. 21.,[5]Ex 21,19 2. Paralipom. 16.,[6]2 Par 16,12 Žalm 87.,[7]Ps 87 Sirach 10. a 38.,[8]Sir 10,10 a Sir 38,1–15 Jeremiáš 8.,[9]Jr 8,22 Matouš 9.,[10]Mt 9,35 Marek 2. a 5.,[11]Mc 2,17 a 5 Lukáš 8.[12]L 8,44,47,50 Ano za přebývání v těle Pána Jezu Krista zde na tomto světě, kterýž byl nejvyšší kníže všech lékařův, zvláštní byla sekta v národu židovském těch, jenž Essaeicizojazyčný text slouli, kteřížto z hluku a společnosti lidské na zvláštní pokojná místa se obrátivše, tam se v lékařském umění cvičili, přirození a moci bylin spytovali a pomocí lékařských proti rozličným neduhům lidským bedlivě vyhledávali.

Známost tedy mocí bylin i umění lékařské po Bohu původ svůj má předně od Adama a krále Šalomouna, potom od jiných svatých Otcův, patriarchův, prorokův, kněží levitských,

X
33 Rg 4
4Gn 50,2–3, 26
5Ex 21,19
62 Par 16,12
7Ps 87
8Sir 10,10 a Sir 38,1–15
9Jr 8,22
10Mt 9,35
11Mc 2,17 a 5
12L 8,44,47,50
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 6 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).