Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<10<12r12v13r13v14r>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

jeho, a cesty pohanské slepé aby opustili. A potom Mojžíše učil, aby cestu zákona jeho ukazoval v Egyptě i na púšti. {Přikázání desatero}textový orientátor A povýšil pána a dal jest jemu přikázání své desatero, totiž: „Nebudeš míti bohuov jiných. Nevezmeš jméno Boha svého nadarmo. Pomni, aby den sobotní světil. Cti otce svého i mateř svú. Nezabíš. Nesesmilníš. Nepokradeš. Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému. Nepožádáš domu bližního svého, ani ženy jeho. Nepožádáš věcí jeho.“ A potom Jozue po smrti Mojžíšově skrze Pána Boha naučen a rozkázán, pozdvihl jest lidu toho k bojování a s ním jest bojoval a lid nemilý Bohu jest trestal a řečeno jest jemu: „Posilni sebe a buď udaten a hrdinú a já budu s tebú.“ A dále řečeno jest jemu, že když přemuož nepřátely, aby neodpustil nižádnému, než vše mečem zahladil a nic zakletého nebral. A jak jsou co přestoupili neb nenaplnili, hned jest je trestal. A potom dlouhé časy zpravoval jest je v metle své, až i krále jim Saule dal. A jakž jest Saul sprotivil se Bohu a přikázání jeho zapomenul, nedokládaje se rady s Bohem, ani miluje služebníkuov věrných, jakožto Davida, ale nenáviděl jest jich, odplacuje jim zlé za dobré, odjal jest království od něho a vyvolil Davida, pastuchu sprostného, a poručil jemu rytířstvo a stav svuoj, učinil jeho udatného přede všemi národy a rozkázal jemu obraňovati a rozkazovati lidu svému, tomu zákonu židovskému na podobenství.

{Stav rytířský}textový orientátor Způsobila sem stav ten druhý rytířský, totiž císaře, krále, knížata, pány, rytíře a panoše a jim sem dala naučitele a ostavila sem kněží, mudrce, aby od nich slyšíc naučení, ctnostně živi byli, rad a dóvtipuov hleděli, ptajíce se na rozličné ctnosti. A jakožto Buoh ukazoval skrze Mojžíše a proroky Židuom vuoli a přikázání svá, též aby nynější učitelé a rádce jim, císařuom, králuom, knížatům i pánům etc.cizojazyčný text oznamovali vůli Boží a cnostné mravy a aby života nasazovali pro jiná dva stavy. Totiž pro robotný stav a sobě poddaný, aby oni s pokojem jsúc obhajováni stavem rytířským, robotovati a zemi sytiti mohli, druhé, aby hájili stavu duchovního, ne pýchy jeho, jakožto zboží kněžské, aby kněží zboží spolkem užívati mohli, ale aby svobodně slovo Boží kázati mohli. A kdož by jich požádali, aby jim pomocni byli a hříchy smrtedlné stavovali. A jakožto řekl Buoh k synům izrahelským: „Tato země vaše všecka bude, abyšte jí vládli.“ Též, aby vším vládli na zemi, způsobila sem a rozkázala sem tomu stavu rytířskému, aby vším vládli a zdržovali. A ač by se kdo protiviti chtěl vuoli Boží a zákonu jeho, aby moc měli staviti. A jestliže by ten stav, totiž rytířský, v čem pobloudil, aneb nechtěl svého stavu věrně vésti, nenávidě poddaných svých chudých aneb služebníkuov svých, jakožto Saul, král Davida, odjímati sem kázala sluhám království králuom a panství pánům svým. A jakž jest povejšen slouha David nad krále svého, tak povýším i já dnes sluhy spravedlivého nad krále nebo pána nepravého, neb já rozděliti i rozdvojiti mysl mohu. {Ranění rozličná}textový orientátor Také ač shřeší sluha stavu toho tajně proti Bohu neb proti pánu svému, trestání sem jim položila, ranění rozličné nemoci a tesknosti rozličná a místa onoho v hlavu, onoho v ruku, v nohu, život. A jakož jest mnoho úduov na člověku, tak mnoho ran a zvláště i moc jsem dala králuom a pánuom, aby mohli zlé a neposlušné rušitele pokoje a nenáviditele vlasti své a přivoditele na vlast svú zkázu, kázati mohli pokutami rozličnými: onoho vězením, onoho statku pobráním a zbavením, onoho v posměch dáním. Tak, aby jiní se toho nedopouštěli, ale u víře se spolu milovali, tak jsem zpuosobila, aby ten stav rytířský v práci obvykal bez pokoje. Jakožto stav židovský ustavičně pracoval jest, hledaje království božího,

jeho, a cesty pohanské slepé aby opustili. A potom Mojžíše učil, aby cestu zákona jeho ukazoval v Egyptě i na púšti. Přikázání desatero A povýšil pána a dal jest jemu přikázání své desatero, totiž: „Nebudeš míti bohuov jiných. Nevezmeš jméno Boha svého nadarmo. Pomni, aby den sobotní světil. Cti otce svého i mateř svú. Nezabíš. Nesesmilníš. Nepokradeš. Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému. Nepožádáš domu bližního svého, ani ženy jeho. Nepožádáš věcí jeho.“Exodus 20,3–17 A potom Jozue po smrti Mojžíšově skrze Pána Boha naučen a rozkázán, pozdvihl jest lidu toho k bojování a s ním jest bojoval a lid nemilý Bohu jest trestal a řečeno jest jemu: „Posilni sebe a buď udaten a hrdinú a já budu s tebú.“Jozue 1,6 A dále řečeno jest jemu, že když přemuož nepřátely, aby neodpustil nižádnému, než vše mečem zahladil a nic zakletého nebral. A jak jsou co přestoupili neb nenaplnili, hned jest je trestal. A potom dlouhé časy zpravoval jest je v metle své, až i krále jim Saule dal. A jakž jest Saul sprotivil se Bohu a přikázání jeho zapomenul, nedokládaje se rady s Bohem, ani miluje služebníkuov věrných, jakožto Davida, ale nenáviděl jest jich, odplacuje jim zlé za dobré, odjal jest království od něho a vyvolil Davida, pastuchu sprostného, a poručil jemu rytířstvo a stav svuoj, učinil jeho udatného přede všemi národy a rozkázal jemu obraňovati a rozkazovati lidu svému, tomu zákonu židovskému na podobenství.

Stav rytířský Způsobila sem stav ten druhý rytířský, totiž císaře, krále, knížata, pány, rytíře a panoše a jim sem dala naučitele a ostavila sem kněží, mudrce, aby od nich slyšíc naučení, ctnostně živi byli, rad a dóvtipuovdóvtipuovdowptiuow hleděli, ptajíce se na rozličné ctnosti. A jakožto Buoh ukazoval skrze Mojžíše a proroky Židuom vuoli a přikázání svá, též aby nynější učitelé a rádce jim, císařuom, králuom, knížatům i pánům etc. oznamovali vůli Boží a cnostné mravy a aby života nasazovali pro jiná dva stavy. Totiž pro robotný stav a sobě poddaný, aby oni s pokojem jsúc obhajováni stavem rytířským, robotovati a zemi sytiti mohli, druhé, aby hájili stavu duchovního, ne pýchy jeho, jakožto zboží kněžské, aby kněží zboží spolkem užívati mohli, ale aby svobodně slovo Boží kázati mohli. A kdož by jich požádali, aby jim pomocni byli a hříchy smrtedlné stavovali. A jakožto řekl Buoh k synům izrahelským: „Tato země vaše všecka bude, abyšte jí vládli.“Nehemiáš 9,23 Též, aby vším vládli na zemi, způsobila sem a rozkázala sem tomu stavu rytířskému, aby vším vládli a zdržovali. A ač by se kdo protiviti chtěl vuoli Boží a zákonu jeho, aby moc měli staviti. A jestliže by ten stav, totiž rytířský, v čem pobloudil, aneb nechtěl svého stavu věrně vésti, nenávidě poddaných svých chudých aneb služebníkuov svých, jakožto Saul, král Davida, odjímati sem kázala sluhám království králuom a panství pánům svým. A jakž jest povejšen slouha David nad krále svého, tak povýším i já dnes sluhy spravedlivého nad krále nebo pána nepravého, neb já rozděliti i rozdvojiti mysl mohu. Ranění rozličná Také ač shřeší sluha stavu toho tajně proti Bohu neb proti pánu svému, trestání sem jim položila, ranění rozličné nemoci a tesknosti rozličná a místa onoho v hlavu, onoho v ruku, v nohu, život. A jakož jest mnoho úduov na člověku, tak mnoho ran a zvláště i moc jsem dala králuom a pánuom, aby mohli zlé a neposlušné rušitele pokoje a nenáviditele vlasti své a přivoditele na vlast svú zkázu, kázati mohli pokutami rozličnými: onoho vězením, onoho statku pobráním a zbavením, onoho v posměch dáním. Tak, aby jiní se toho nedopouštěli, ale u víře se spolu milovali, tak jsem zpuosobila, aby ten stav rytířský v práci obvykal bez pokoje. Jakožto stav židovský ustavičně pracoval jest, hledaje království božího,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 11 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).