z tvrdého starého ledu a druhý sě rodí jako jiný kámen. Pod jazykem držěn žiezen hasí a zetřěn se strdí mléko dojkám dává.
Kryzopazon kámen jest světlý jako zlato, v noci sě svietí jako řeřátek črvek, dobr jest k milosti.
Diakod k berylovi podoben kámen, k bielému berylu. Ten také dává sny a myšlenie, že pohanští biskupové jej nosie při sobě, když co chtie prorokovati.
Dionisia jest kámen rozličné barvy, maje zrncě červená a vuoni jako víno, ten sě nedá zapiti.
Drakon jest barvy rozličné, [toho]text doplněný editorem[109]doplněno podle lapidáře kodexu Vodňanského z rkp. Knihovny Národního muzea, sign. II F 2 vynímají z hlavy ještěrkové, ten má všicku túž moc jakožto borax.
Dýchánek jest barvy rozličné a najviece zelené a červené, na němž had vypsán ploský, ten jed pudí, vyčištěnie dává a mila činí všem lidem a manželkám dobr jest.
Echit jest kámen barvy nehetkové a nalezují je v uorlovém aneb v řeřábkovém hniezdě. Ten kámen klekce, nebo má jiný v sobě kámen. A mají ptáci ten kámen, aby sě vajce nezaprtilo a nic jim neškodilo. Ten kámen plodí sbožie a z boje nepřátely zapuzuje a léčí padúcí nemoc. Krmě jedovaté nikdy nemóž požiti. A chtěl li by zvěděti, kto by v krmi jed upustil, podložě ten kámen pod krmi i dáti čeledi, jest li vinný, potrhne sě ten vinný, ale jiným, nevinným, nic nebude etc.cizojazyčný text
Eliotropia jest kámen zelený, maje krópě posvietilé. Ten kámen, zmažě jej nehetky, i položiti jej v čéši a naplně vody, proti paprslku bude sě slunce viděti velmi červeno a po malém času půjde déšť v čéši, a bude li tu který vsteklý, jme sě prorokovati. Ktož jej nosí, bude dlúho zdráv a má dobré jmeno. Tak milý zrak, že ktož jej nosí s nehetky, nedá jeho viděti nikomému.
Emidros jest kámen k křišťálu podobný a vždy kapí kruopě z něho vodny, avšak sě tiem neumenší. Dobr jest všudy, nebo ijeden nemóž sě s ním zlobiti.
Epistrit jest kámen barvy červené a světlé a žilky má bielé v sobě. Ktož jej nosí proti srdci, uhrozí všecky lidi i zvieřata a búři i hrom. Uvrže li ten kámen u vodu, ihned var ustydne.
Gagát, jemuž akštejn s právem nebo oaštejn řiekají, jest dvój, černý a žlutý. A obój jediné na břěze