Kapitola ‹začátek komentované pasáže1.›konec komentované pasáže[62]1.: I. Co jest kométa podlé filozofuov[63]filozofuov: Filozoffuow?
Kométa[64]Kométa: KOméta, jakž tomu chce Aristoteles, nic jiného není nežli sebrání parností zemských a požárův suchých, tučných a klejovatých, kteréžto mocí slunečnou a jiných hvězd vzhůru do najvyšší krajiny, kteráž velmi horká jest[65]jest: gť, vznešeny, tam se zapalují a tak dlouho hoří, dokád ty parnosti vytrvati mohou, kteréžto když zcela[66]zcela: z cela shoří, hned také víc[67]víc: wijtz kométa vidína nebývá, jakož pak na voko sami to vidáme, když najprv kométa osvěcovati a zapalovati se počíná, že bude velmi malá, potom čím dále vždy větčí a potom zas vždy jí ubývá, až pak i zmizí, což i při této kométě jedenkaždý[68]jedenkaždý: geden každý to spatřiti mohl.
Kapitola ‹začátek komentované pasáže2.›konec komentované pasáže[69]2.: II. Co jest kométa podlé teologuov[70]teologuov: Theologuow a vykladačuov Písma svatého?
‹začátek komentované pasážeCo by›konec komentované pasáže[71]Co by: COby kométa byla a z ‹začátek komentované pasážečeho by›konec komentované pasáže[72]čeho by: čehoby se rodila, pokadž lidský rozum k tomu postačiti mohl, jest již povědíno a tak za to držíno již téměř od dvou tisíce let[73]let: Leth. Ale křesťanským[74]křesťanským: Křeſtianſkým během a podlé teologuov[75]teologuov: Theologuow a vykladačuov Písma svatého muožem a máme držeti a smysliti, že kométa jest dílo a skutek nový samého Pána Boha někdy bez všelijakého prostředku a materí přirozené (a to velmi řídko), někdy prostředkem přirozeným (a to na větším díle) učiněný a nám vystavený proto, aby nám věci budoucí a hněv veliký Boží předpovídal a oznamoval, kteréžto dílo a skutek vykonaje vůli a rozkaz svého stvořitele od očí naších zas se odnímá. Rovně jako otec aneb[76]aneb: a neɓ matka vezmouce metlu, ji dítkám nepo[A4v]číslo strany rukopisuslušným