znamenitých nebezpečenství a řka: V nebezpečenství na řěkách, v lotřiech z urozenie. Najprvé praví svatý Pavel, ež jest nebezpečenstvie na řěkách skrzě řěky, ješto vždy dolóv běžiec plovú, znamená sě nebezpečný běh člověčieho věku, o němžto mluví svatý Řehoř a řka: Aj toť brzo vzezřiec znamenajte, kak to všeckno, v němžto sě kocháte, s velikú brzkostí chvátajě, přič s námi běží a k uonéj budúcí věčnosti, chtiec i nechtiec, ve dne i v noci sě blížíte, neb všickni mřemy a jako bystré vody dolóv běžímy. V takém nebezpečenství bieše David prorok a protož voláše k buohu a řka: Spas mě, milý hospodine, neb sú sě vzpříštily vody až do mé dušě, točíš bydlím tak v nebezpečném světu, až již tone i oplývá dušě má. Druhé nebezpečenstvie, o němžto píše svatý Pavel, jest v lotřiech. To slovú jedniem rozumem lotři, ješto po světu běhajíc, lidi lúpie a jim kradúc, jě hubie. A zdali to velicí lotři nejsú, diábel, svět, naše tělesenstvie, jižto lidské dobré vše skutky kradú, a vlášče naše tělesenstvie, ješto vždy při nás jest, to vždy proti nám vítězí. O němžto praví svatý Řehoř: Nosímy na sobě osidlo naše, veždy máme při sobě domácieho tajného našeho nepřietele, tělesenstvie naše, v hřiešě počaté, v hřiešě vzchované, všěmi činy nebezpečné. Druhý lotr jest nebezpečný svět tento, o němžto praví svatý Bernart: Ó, světe nebezpečný, v tobě jest mnoho zlosti, múdrosti málo. V tobě, ač je co dobrého, to od tebe rozličnú přiekazu trpí. V tobě sě zlí lidie tobú sě pokrývajíc lstivě dobří ukazují. V tobě dušě hynú, v tobě dobří násilé trpie a vše, což jest v tobě, jest ješitnost a vnitřnieho duchu vešdajšie tesknost