bobek a sémě kopřiv velikých, i ztluciž to všeckno na prach a směs se stredem a vař to spolu na tichém vohni a užívej toho s dobrým vínem, a staneť pan tovaryš jako roh.
Také máš znamenati, jakoť mistr Křišťan vypisuje, žeť jsú mnozí nedostatci mužského přirozenie a žeť to pochodí rozličně, některým od přirozenie, žeť k tomu dielu za nic státi nebudú, a některým skrze rozličnú příčinu, že v sobě moc přirozeného údu a sílu pokazie, nebo máš znamenati a věděti, žeť síla a moc mužského konce nejviece záleží na mužském semeni, neboť to úd mužský zdvihá a jím hýbá, a jakž jeho muž odbude, ihned ten úd sílu a moc stratí a zase zemdlé.
Ženské dielo
A některým také pokaženie údu pochodí, kterýžto v sobě moc dlúho zadržují, neboť od toho úd velmi mdel bývá, a některým také, kteřížto přes moc to dielo dělají, a zvláště z mladosti, a některým také, že v tom skutku často s ženami nebývají, majíce na sobě velikú chtivost a křechkost, neboť ta věc všeckny žíly zemdlí a nakazí, skrze to úd zemdlí na jeho přirození. A někteří jsú také tak chlípní a chtiví, jakž se jediné ženy dotknú, tak ihned semene zbudú a skutku nedokonají. A na tyť muže ženy nebývají laskavy, neboť nezasluhují prebendy, i protož takový má užívati, zvaře mátu, rútu a oman, a to v čem chce, i píž ten nápoj, a staneť křechkost bezděčného semene tečenie. A někteříť mohú toho diela dosti učiniti, jakožto pravokrevní a lidé studení a ozhřiví, neboť ty mají v sobě semene dosti, lečť jim baby zadělají. A kdyžť by se to přihodilo, žeť by tě pan baba opravil, učiň takto: Vezmi hace, v kterých chodíš, a rozřež je nadél, od jednoho konce do druhého, i proleziž skrze ty hace tú dierú po třikrát, počna po hlavě, a potom jdi k vozu a u kteréhož kola nalezneš zákolník, ten přešti, a budeť tovaryš vstávati, neboť jest věc jistá a pokušená skrze pana Protivu Medka. Nebo učiň takto: Jdi ve čtvrtek do slunce k zvonu a struž z toho srdce, což na něm