jestliže bychom sami dosáhnúti a smyslem naším okusiti nemohli, však proto je milovati jmáme, při jiných lidech je vidúce. Za našeho pak času mnozí jsú tak závistiví, čehož sami neumějí, nechtí příti, aby jiní tomu učiti se jměli, než všemi obyčeji od toho straší neznajíc, co potomně z toho přijde.
Sedmero uměnie jako sedm potokuov z studénky tekúcích, kteřížto mysli a rozumy všech k ctnostem usilujících rozkoší svú obvlažují a jsú tyto: grammatica, logica, rhetorica, musica, arithmetica, astronomia a geometria. Grammaticacizojazyčný text jest grunt a základ jiných všech uměnie a ta nás učí latině mluviti. Logicacizojazyčný text učí řeč pravú od křivé rozeznávati. Rhetoricacizojazyčný text učí výmluvnosti před králi, knížaty a pány, i také jak se kazatelé k lidu svému v učení jmají zachovávati. Musicacizojazyčný text učí zpívanie svornému, a ne aby jeden nahoru a druhý doluov táhl. Arithmeticacizojazyčný text počtuom učí všelijakým. Astronomiacizojazyčný text učí hvězdářstvie a přemejšleti o věcech nebeských, jakú povahu planety jmají, odkad zatměnie slunce, měsíce, hřímanie, blýskanie, horko, zima, sníh, déšť a jiné proměny pocházejí.
Geometriacizojazyčný text učí širokost a dlouhost země, vysokost nebe a hlubokost pekla měřiti a o tom rozprávěti.
A kdož jsú v tom sedmerém umění dospělí, z něhož pocházejí jiná uměnie všecka, takovým říkáme mistři a doktorové.
Na Hradci, XII. augusticizojazyčný text, 1534