ne[70r]číslo strany rukopisumúdrý jest. Ktož má kuoži mezi bielú a črnú, té barvy, nětco jako pošmúhlú, jest li jasný, dobrých mravóv a rozumný jest. Ktož koli jest bielý, jest nesmělý. A ktož jest ryšavý, aneb jest věrný, aneb nevěrný. Ktož jest dlúhé postavy, nemúdrý jest. Ktož jest dlúhé postavy krátké, jest nenábožný. Ktož lysý jest, nenie úplně věrný.
O zubiech
Ktož má řiedké zuby, rád ten lže. Kto má bielé zuby, jest neustavičného myšlenie. A ktož zuby črné má, viery v něm málo jest. Ktož zuby časté má, jest horlivý. Ktož zuby má velmi dobřě spojené a dva zuby má veliká napřed, silný jest a dobrých nravóv.
O břichu
Ktož břicho veliké má, žráč a pívce bezsmierný jest. A ktož má hodujie břicho, jest skrovný. Ktož má zasedlé břicho, nevelmi smilný jest. Ktož má suché břicho, ten často smilstvie žádá.
[70v]číslo strany rukopisuObecnie zpráva přirozenie
Slušie znamenati, že všickni údové lidští, jenžto pořádně přirozením zřiezeni v podobenství, v barvě, u velikosti, v složení a v hnutí, znamenie jsú dobrých obyčejóv přirozených. Ale údové nepodobně zřiezeni podobenstvím, velikostí, složením, hnutím, kakostí, barvú, převrácenú mysl ukazují. Nebo píše mistr Pláto: Kteréhožkoli zvieřete nebo živony podobenstvie na člověku jest, ten člověk těch živon obyčeje přijme. Znamenaj také, ačť koli po znamení údóv lidských jich nravy známy, však ta znamenie nečinie snuzenie k tomu, ale ukazují, že sě přirozenie k těm věcem naklonilo[bb]naklonilo] neklonilo. A také ne vždy ukazují nedostatek lidský, ale často ukazují, a dovedenie. Také vedlé znameními předepsanými ne ihned má člověk odsúzen býti, neb často také znamenie ta bývají z náhodnosti, a ne vedlé přirozenie. A také snad jest přemoženo obyčejem