Havel Phaëton (Žalanský): O ctných manželkách těhotných a rodičkách křesťanských…

Praha: Daniel Carolides z Carlsperka, 1615. Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. BT VIII 6, I–XVI, 1–85, I–IV. Editor Stejskalová, Jitka. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

nehospodyňské, co manželé stavějí a shromaždují, to oni boří a rozptylují.

Ale ač jsou mnohé zlé, zlými mravy nakvašené, však zase mnohé sou dobré, svaté, šlechetné, ctnostmi nejslavnějšími ozdobené a okrášlené, jsou ozdoba a koruna manželů svých. Kteréžto ctnosti při nich jsou nad zlato, nad perly vděčnější a které je více okrašlují nežli šmaragd, šarlat nebo ani jaspis, ani kámen nejdražší tak se nestkví v očích lidských jako ty svaté ctnosti v očích božích.

Některé zajisté moudrostí sou okrášlené, jako Abigail moudrá, blázna Nábala manželka. K ní zajisté opravdově vstáhnouti se mohla slova moudrého Šalomouna v Přísl. 14 zapsaná: Žena moudrá vzdělává dům svůj. Ona právě dům Nábala, muže svého, kterýž vinnou jeho již již zahynouti a od Davida vyvrácen býti měl, moudrostí svou zachovala. Zachovala i Raab sebe i všecku čeled svou opatrností svou. Když zajisté Jericho, vlast její, vyvrácena býti měla, ona se k Bohu obrátila, víru svou vyznala, a tak sebe i své od zahynutí zprostila. A ženy některé moudrostí svou netoliko svůj dům vzdělaly, ale i celé národy a obce zachovaly, jako Debora, Hester, Judit. Z té moudrosti také ženy dobré rady nacházely a dávaly mužům, synům, přátelům, jako Debora, Chulda, matka neb bába krále Baltazara. (Dan. 5). Žena Pilátova, které když někteří zamítali, s svým zlým to činili, nebo i žen rady svůj užitek mají. Špehéři Jozue, když ženy Raab a rady její uposlechli, zachováni jsou. (Jozue 2). Naproti Pilát, když ženy své, která jej radou chvály hodnou od hříchu skrze sen odvesti chtěla, neuposlechl, zahynul.

Některé opět ženy u víře a čistotě manželské tak se stkvěly, že hrdlo, život, čest, statek pro své manžely stratiti hotové byly, Zuzanna sv. raději smrt trpěti chtěla, než by se svému manželu Joachymovi zpronevěřila. Jiné s muži svými v válkách, u vyhnání, v nouzi a v bídě největší chtěly býti nežli je opustiti.

Mnohé ženy, majíce manžely pohany neb ukrutné tyrany, řečmi přívětivými a mravy příjemnými k pravému náboženství a k dobrotivosti je sklonily, jako Monika svatého Augustýna Marka.

Veliká ozdoba ženy jest mlčelivost, když ne všecko mluví, co ví, ale užívá opatrnosti v řeči a v mluvení, i v té ctnosti mnohé se nalézaly. Veliká zase ozdoba ženy jest, když mluví, kde potřebí. Není žena dobrá, jakž se vůbec smyslí, která ke všem nepravostem manžela povoluje a mlčí, jako ani ta dobrá matka

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 8 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.27
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).