ot viny, muky dlužné nebo ode všie nebo ot veliké strany. Jako die sv. Jeroným: Kristus zpósobuje kalich ve krvi své u víně a vodě smiešený, abychom jiným ot vin byli učištěni a jiným ot muk byli vykúpeni. Rozumějž takto: Kristus smiešené víno a vodu v svú krev proměňuje; voda, kteráž se přidává, znamenie jest učiščenie ot viny a víno jest znamenie vykúpenie ot muky. Protož protivný nebo otporný jest stuol Kristóv stolu tohoto světa; neb stuol světa náklady činí a v dluhy zavazuje své stolníky. Ale stuol Kristóv hodovníky své, dřieve v dluhy zavázané, když hodně přistupují, ot dluhóv činí svobodné. A protož řci: Pane milý, jsa zavázán v mnohé dluhy, kterýchž nemoha zaplatiti, k tvému stolu přistúpám, abych, s tebú stole a hoduje, skrzě tě ot dluhóv byl vysvobozen; račiž otpoviedati za mě, obtiežen jsa dluhy, beru sě k tobě. Jako sě čte o Davidovi v Prvních knihách králových ve dvadcáté v druhé kapitole: Sešli sú sě všickni k Davidovi, kteříž biechu v úzkosti postaveni a cizími penězi utištěni, a učiněn jest knieže nad nimi. Též Kristus k stolu svému rytieře přicházějície ot dluhóv vysvobozené v svobodu synóv oslavy božie navracuje.
Třetí užitek jest, že ta svátost předrahá ohrazuje duši a vystřiehá proti zklamáním ustavičným a chytrostem ďábelským jako hrad dobřě ohrazený a proti nepřátelóm špihovaný. Svatý Ambrož: Když duom tvój nepřietel uzří ohrazený dobrú stráží, světlem nebeským okrášlený, nesmie k němu přistúpiti s nižádné strany. Nebo když hrad srdcě milostivého vidí chlebem a vínem, vodú a tělem statečně ohrazený, béře se preč jako chtě řéci: Toho nemohu přěmoci ani dlúho oblehnúti, nebo tu silnější mne Hospodin stojí, jenž jest silný u boji, neb anjelé zaň bojují. Nebo poněvadž by nedal mošny svatých nésti bez tvého próvodu, mnoho viece anjelé boží svatého nade všěcky svaté bez próvodu mnoho tisícóv anjelóv svatých nésti nepřepustie. Jakož psáno stojí v Tajných kníhách: Tisíc tisícóv posluhováchu jemu.
Čtvrtý užitek jest, že čistí od zlých myšlení a ot nešlechetných žádostí,