[76r]číslo strany rukopisujmenovaných, ale jakž to učinil a zdravého rozumu pozbyl, tak hned přitovaryšil se k němu sodomský čert, předkládajíc mu sousedu jeho blízkou, kterak by velmi pěkná a přívětivá byla. Protož šel k ní hned a namlouval jí, že se s nim skutku dopustila. V tom přišel manžel její domů a spatřivše, co se děje, chtěl toho zlého na něm mstíti, ale tento, vztyčivši se k zbraní své, předešel ho a souseda svého též zamordoval. Pročež nebohý, povolivši ďáblu v jednom hříchu, uveden v to, že se všech tří hříchův v krátké chvíli dopustil.
Sv. Augustinus.
Ebrietas est blandus Demon, dulce venenum, suaue peccatum.cizojazyčný text
Opilství jest oulisný čert, [G4v]číslo strany tisku[76v]číslo strany rukopisulahodný jed, sladký hřích, kteréhožto ožralství kdož se dopouští, nerci-li hřích činí, ale sám hříchem jest a sebe na věčné zatracení přivozuje.
Přísloví 23. kap.: Nehleď na víno, když se rdí a stkví barva jeho v sklenici, nebo vchází lahodné, ale naposledy uštkne tě jako had a bazališkus a oči tvé uzříť s požádaním cizí ženy.
Horatius pak o spůsobích a vášních ožralcův takto vypsal.
Quid non Ebrietas designat? Operta recludit Spes iubet esse ratas, ad prelia trudit inermere. Sollicitis animis onus eximit, ac docet artes. Faecundi calices quem non fecere disertum?cizojazyčný text
Item.cizojazyčný text
Tunc uenit risus, tunc paper cornua sumit, et Venus in Vinis ignis in igne furit.cizojazyčný text
[G5r]číslo strany tisku[77r]číslo strany rukopisuTo jest:
Hleď, čeho opilství nedovozuje.
Že tajné věci vyjevuje.
V ledačemž chce naději míti.
Nebranného bude k bitvě honiti.
Starost a péči odnímá.
Rozličné umění v mysl dává.
Mnohý jsa střízliv nerád mluví.
Opijíc se ledacos propoví.
Jiný pak bude se smáti.
A chudý také nětco chce býti.
Tak smilstvo z vína svú moc má.
A jako oheň ohněm se zmáhá.
Příklad střídmosti v pokrmu a nápoji.
Když králi spartánskému, Thali, tak řečený národ, odeslali skvostných pokrmův a jídel jiných a jiných, bohatě i rozkošně přistrojených a mouky nětco, nic jest od nich přijíti nechtěl kromě mouky, jiné pak jídla a pití rozkázal, aby sobě zase domů nesli. Ale když oni za to žádali, aby od ních takový dar z lásky přijal a jich nermoutil, poručil, aby to všecko Holotám rozdělili. Holótové pak byli otrokové Spartanských. I tázali se téhož krále, proč by to učinil? Odpověděl jim, že není náležitá věc, aby ti, kteříž se v ctnostech a v udatnosti cvičí, stkvostných pokrmův, drahých pi[G6r]číslo strany tisku[78r]číslo strany rukopisutí