zástěr, jak před lidmi oustně, tak před Bohem v srdci skrytě užíval, od toho nemnože-li pojednou býti, ale pomalu aby upouštěl, oblevoval a přestával, jestliže svú duši miluješ, spasen býti žádáš a hněvu hrozného Pána Boha všemohoucího ujíti chceš, k čemuž nám rač všechněm dopomoci Buoh, čistoty a střízlivosti dárce, kralující od věkuov až na věky věkuov. Amen.
I. Korintum v 10. kap.:
Buď pak že jíte neb pijete aneb cožkoli jiného činíte, všecko k chvále Pánu Bohu čiňte.
Tuto řeč svatého Pavla slušně jeden každý hospodář měl by před svým stolem napsanou míti, aby ji často sobě ku paměti přivozoval a opilství se varoval.
Příkladové z písem svatých obojího zákona, Starého i Nového, co jest se lidem jak pobožným a svatým, tak bezbožným a bohaprázdným z opilství vínem zlého přiházelo.
O Noe, kterýž vinici štípil a vinnej kořen nalezl, z kněh I. Moj. v IX. kap.
Začal Noe, muž, voráč dělati zemi a štípil vinici. I pije víno, opil se a obnažen jsa, ležel v stanu svém. To když uzřel Chám, otec Kananuov, že by hanba otce jeho obnažena byla, posmíval se mu a pověděl o tom dvěma bratřím svým vně. Tehdy Sém a Jafet plášť uvrhli na ramena svá a kráčejíce zpátkem, přikryli jsou hanbu otce svého a tváři jich odvráceny byly, takže hanby otce neviděli. Potom Noe, procejtiv z toho opilství, vyspavši se a zvěděv, co mu syn mladší učinil, vydal naň zlořečenství, řka: Zlořečený dítě Kanán, služebník služebníkův budeš bratřím svým, a obrátiv se k Sémovi dí: Budiž Kanán služebník jeho, rozšiřiž Buoh Jafeta a obejvajž v staních Sém a buď Kanán služebník jeho.
I. Mojžíš. 19.
Znamenitých pět měst krásně vystavených a lidných, z nichž přední Sodoma a Gomora města byly, pro vožralství a milování rozkoše a provozování smilstva i cizoložstva přehrozně se zpropadaly, nebo Pán Buoh dštil na ně siru a oheň a podvrátil města ta i všecku vůkol krajinu s obyvateli jejími.
Když vyšel Lot z města Segor, v němž byl zachován od propadení, zuostal na huoře a bydlil v jeskyni on a dvě dcery jeho s nim. I řekla starší k mladší: Poď, opojme otce našeho vínem a spěme s nim, abychom mohly zachovati plemeno z otce našeho. Tehdy daly otci svýmu píti vína noci té. I vešla starší a spala s otcem, ale on necítil, ani kdy na luože vešla dcera, ani kdy jest vstala. Druhého pak dne řekla starší k mladší: Toť jsem spala včera s otcem mým, dajme mu píti vína také noci této a budeš spáti s nim,