[Cestopis tzv. Mandevilla v překladu Vavřince z Březové]

Královská kanonie premonstrátů na Strahově (Praha, Česko), sign. DG III 7, 117r–168v. Editor Šimek, Štěpán. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

a delší sú, tiem jest ušlechtilejší v svém rodu. A tohoť sem já často vídal, ano jemu panie slúžie k stolu. Ale v jiném kraji té země sú dobří a čestní lidé, a když sem tam byl, ten muž lhostajný slúl Melnoch. Ot té země sem jedúce muož jeti do Kataj a potom tú cestú zase sem, jakož svrchu psáno jest.

Stý a osmnádstý rozdiel praví o rozličné vieře křesťanské i pohanské a zvlášče o Machometově vieře a o kníhách jeho tato se počíná kapitola.

V těch neznámých zemiech jest viera rozličná, neb i křesťané v těch zemiech nemají jednostajné viery. Pohané věřé v Buoh, kterýžto vždycky a vždycky byl jest a vždy jest i bude. Pak Ejipščí a v žoldánových a mnoho jiných zemiech věřé Machometovi a řkúc, že byl posel boží a že Buoh i anjelé často sú s ním mluvili a jemu zvěstovali, aby on jim tu vieru zjevil. Oniť však pravie, že Kristus ot Boha jest a pravý prorok a že spravedlnost poznal. A ktož by jeho vieru držal a Machometovu také vieru, mohl by dobře spasen býti po své smrti. Ale o svaté Trojici nevěřieť jako my, ale věřé, by Kristus Buoh byl, ale nevěřé, by svět vykúpil svú krví, ale věřéť, že byl boží syn svatý jako svatý Jan Křtitel a jiní prorokové a že Machomet pravý posel jest. Také to dějí, že Židé Judáš zahubili miesto Krista pro závist a že by byli Machometovi též rádi učinili. A protož ti pohané nenávidie Židóv viece nežli křesťanóv a držie, že sú daleko nevěrnější [nežli]text doplněný editorem my. Věřéť také dobře, že což u biblí psáno jest a že prorokové byli sú svatí lidé, ale méně nežli Machomet. Protož mají jedny kníhy ot Machometa složené u veliké cti, v nichž jich viera stojí. A tyť slovú alkorancizojazyčný text nebo mezelachcizojazyčný text nebo hatinecizojazyčný text, neb jakož se jich řeč mění, též i jméno. A v těch kníhách stojí, že dobří pójdú do ráje po své smrti a zlí do pekla. A ráj jest miesto, v němž všicka roskoš jest a všicko ovoce. A plovú v něm potoci mléční a strední a dobrého vína. A ktož příde do ráje, ten má každý tisíce nákrašších, jakých muož požádati, dievek, s nimiž ústavně činí, což chce, avšak vzdy pannami. A že Maria počala ot zvěstovánie andělského Krista a že to dietě bylo ot Boha. A jakž se narodilo, ihned mluvilo a ostalo vzdy bez hřiechu. A že anděl přišed k Marii i řekl: Zdráva, Maria, milosti plná, počneš a porodíš. A ona se lekla velmi, neb v ty časy bieše jeden čarodějník v té zemi jménem Torkius, kterýžto často ukáže se pannám v anjelské tváři, otjímáše jim panenstvie, a protož zapřisáhla anjela, aby jí pravdu pověděl. Také v těch kniehách stojí psáno, že když Maria porodila syna, zamútila se velmi, ale dietě ihned k nie promluvilo: Matko, nebuď teskliva, Buohť jest v tobě skryl tohoto světa spasenie. Také též kníhy pravie, že v súdný den dobří budú spaseni a zlí pójdú do pekla. A pravie také o svatého Jana Evanjelisty svátosti a diviech a učení a že s tělem i s duší v nebi jest a ctieť i dnes ti pohané

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 26 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).