[6]číslo strany rukopisunepřišla, aby se života opovážiti mělo, neb na samé mamoně všecka záleží, kteréžto nebudeš li litovati, hned vlasti své a tak sám sobě k svobodě pomuožeš. Neb když vlast tvá pod břemenem padá, ty byt svój v ní maje, klesáš, tváť se věc pósobí a tebe se dotýká, což ona koli snáší, ty snášíš. Bude liť ona vždy v nesvobodě, ty budeš; dluhy obtížená, ty budeš; pakli svobodná, slavná, bohatá etc.cizojazyčný text, ty budeš. Nebývajž, prosím, v počtu těch lichevníkuo, kteříž někdy, jakož Petrarcha o lichvě v Dialogu[12]Dialogu: Dyalo 56. pokládá, jakožto malomocní od obcování lidu obmyšlení bydleli a žádný k nim nepřistupoval, jediné nuzný, ano také jako smrdutým a jedovatým v potkání vyvinováno bývalo. Ti nyní netoliko s lidem, ale také i s knížaty obcují a manželství pósobí i duostojenstvie docházejí. Takováť jest moc zlata. Ano také, což by za divné a za potvorné slyšel, sami knížata, kteréž bůh všemohúcí zle zatrať, lichví. Tak jistě lehké jest ztracování i duše i pověsti, a tak chutná jest vuoně odevšud dobývanie peněz. To Petrarcha. Ale buď radějí v počtu těch, o kterýchž David mluví: Utěšený prý jest člověk, kterýž puojčuje a slituje se, pravíť řeči své v soudu a na věky se nepohne. Též také v počtu těch, o kterýchž týž prorok dí: práce rukou tvých, kterýž jíst budeš, blahoslavený si a dobře tobě bude, žena tvá jako vinný kořen etc.cizojazyčný text Pracuj rukama svými, aby měl podlé rady apoštola odkavad uděliti nouzi trpícímu. Ne k lichvení zajisté ani k zahálení, ale jako pták k létání, tak my k pracování, jakož svatý Augustýn praví, se rodímy. Všecko také stvoření pracuje a usiluje, a ktož nepracuje neb nedělá, ten nejez, velí apoštol. Neb v práci ctnost, od kteréž muž jméno přijal, svój byt má, bez kteréžto ctnosti žádný se jménem křesťanským ani jakýmkoli bohactvím darmo nechlub. Neb Firmianus praví, že ten k bohu bohatý puojde, při kterémž státi bude spravedlivost, milosrdenství etc.cizojazyčný text Nebývajž, prosím, žida horší, neb poněvadž ži[7]číslo strany rukopisudé,