budeš jmieti na se vinu,
ode všech kniežat i pánóv,
také mnohých jiných měšťanóv,
[35] že jim závidíš jich skutkóv,
k tomu nešanuješ jich trunkóv,
ješto, víno pijíc činie.
Protož tě oni sami zóstaví v příčině,
že ty toto proti nim činíš,
[40] k tomu s jich nepřátely držíš.
Neboť oni víno vždy milují,
k tomu je velmi rádi pijí,
voda nenieť vzácna u nich,
protož u víněť jest kratochvíle jich.
[45] Pakli chceš vodě rád pomoci,
tehdy nebudeš mieti proti také moci;
neboť mocnější s vínem držie,
protož tvéť řeči je zmrzie.
Pakli již potupíš vodu,
[50] budeš jmieti druhú škodu,
pak toto od obecnieho lida,
neboť jest chudým voda liba;
oniť za víno nic netbají,
když vzvláště studenú vodu mají.
[55] Pak vy, opilci, s kým držíte?
Vy vždy vínu naložíte;
nebo neradi vody pijete,
protož vodě vy uškodíte.
Vy pak tento obyčej máte:
[60] sedláčkóm vodu oddáte.
Sedláciť mnozí pijí mnoho vody,
[v]text doplněný editorem všední dni, v svátky nebo v hody;
za vínoť jest jim mnoho dáti,
musieť se vodě neliknovati:
[65] chtějíc své dietky živiti,
musieť oni mnoho vody píti.
Pakli kto poctí vínem kterého sedláka,
dáť jeho žena jemu za to hrnek mléka,
neboť má z toho chválu i veselé,
[70] žeť její muž jedl jalové zelé:
že nemohl jeho tehdáž požiti,
musil je vínem smočiti.
Potom jemu děkovati bude,
že on prvé toho zelé zbude.
[75] Držiž, ktož chce s kterým koli,
jižť chceta mieti svú vóli;
protož chceta se o ni slovy séci
dobře, lépe nežli kteří meči.
Nelzeť jich jest rozvaditi,
[80] musieť se dosti navaditi:
kdyžť sobě řeči dosti dáta,
potom se o vše srovnáta.
Tuto voda bude haněna od vína.
Mistr svatého Písma jeden
[85] [z]text doplněný editorem svý vóle byl jest nezbeden;
povoli sobě jednú v téj lakotě,
ažť se umdli na svém životě:
jedl krmí lahodných mnoho,
k tomu se opie vínem z toho,
[90] až sebú nic již nevládnieše,
protož nevěděl, což sám bieše;
tehdaž ho tovařieše jeho
odejdú jakžto umrlého.
V téj otrapě jemu se zdáše,
[95] že jej anjel pěstováše