[65r]číslo strany rukopisua moc jemu dal jest súd učiniti, neb Syn boží člověčí jest. Neroďte sě tomu diviti, ež sě blíží hodina, v niejžto všickni, ješto v roviech jsú, uslyšie hlas Syna božieho i pořadie sě, ješto jsú dobré skutky činili, vzkřiešenie věčného života, ale tí, ktož jsú zlé činili, ti vzkřiešenie věčného otsúzenie.“[199]J 5,2–29
Tu slušie znamenati, najprvé jakež hospodin tohoto nemocného otázal, chceš li zdráv býti, takež bez našeho povolenie nám nedá v duši uzdravenie. Kterúž tehdy člověk jmá omluvu, jenžto božiej vuoli nepovolije a svého spasenie netbá? Ano svatý Augustin praví: „Jenž tě jest stvořil bez tebe, ten tě tvých hřiechóv nevypraví bez tebe.“ Druhé slušie znamenati, aby sě každý toho choval, když sě kto svých hřiechóv pokaje, aby sě k nim opět navrátil. Nebo když koho buoh uzdraví, postúpí li ot něho, s právem jmá jeho nevděčenstvie pokuceno býti. A protož jest i řekl Ježíš, když tohoto nemocného uzdravil: Jdiž a juž viec neroď hřěšiti, ať sě hóře nepřihodí.
Evanjelium: Všel Ježíš v dóm jednoho kniežete
A když jednoho času potom opět v jednu sobotu všel Ježíš v dóm jednoho kniežete z licoměrníkóv, aby pojědl chleba, ani jeho na všem sznamenáchu, točíš zda by ho na něčem polapili. A v túž hodinu bieše přěd ním jeden tú nemocí nemocen, ješto slóve česky vodné telo. Tehdy Ježíš promluvil k mistróm židovského práva a k licoměrníkóm a řka: „Mohu li s právem v sobotu uzdraviti?“ Tehdy oni mlčechu, a Ježíš inhed ujem jeho, uzdravil a pustil pryč a k nim promluvil a řka: „Kterémuž by z vás osel nebo vól v studnici upadl, a zdali jeho in[65v]číslo strany rukopisuhed