strachem a hrůzou schnouti a mříti budou, takže živých málo ostane. Pán Bůh rač s námi na každém místě býti. Amen.
Napomenutí k čtenáři pobožnému
Protož, věrný křesťane, nemajíce této vejstrahy v posměchu, ani, přečtouc ji, za hřbet hned zakládejme. Potřebí jest nám již na všecky strany se ohlídati, a zvláště dotudž sedíme v pokoji dobrém co v přemilé zahrádce a Pan Bůh nepravostem naším tak dlouho shovívati ráčí. Neb jakž metlu svou na nás rozváže a švíhati lépe počne, jest se obávati, že neumalí, poněvadž jeho svatá dobrota a tak dlouhé shovívání žádné opravy na nás nečiní a nás skrotiti nemůže. Příklady pak Pána Boha, dlouhé shovívání nad nepravostí lidskými, jsou tyto: Noe patriarcha z rozkázu božího oznamoval prvního věku lidem, že Bůh svět potopou trestati bude, ale že se to až za sto let protahovalo, lid obecní to kázaní sobě zvobyčejil a zlehčil, Noe za blázna starýho maje. Však že Bůh klamářem není, když lidé pokání nečinili, všickni potopou přehroznou (kromě osmi osob v korábu zachovaných) zahynuli. Jonáš prorok z rozkazu božího velikému a slavnému městu Ninive o propadení jeho po čtyřidcíti dnech, nebudou-li pokání činiti, předpovídal, kteřížto ač v počátku pokání činili, však že v něm nesetrvali, předce se po témž kázaní ve čtyřidcíti letech propadli. Tak jako i sodomským a gomorským pěti městům.
Itemcizojazyčný text městu Jeruzalému a vejchodním krajinám, nám dobře známým, zle se přihodilo a stalo. I podnes Pán Bůh na každý den ještě skrze proroka volati ráčí: Nechci smrti člověka hříšného, ale aby se obrátil a živ byl. A Pán, Spasitel náš, Ježíš Kristus též volá u svatého Lukáše v XIIII. kapitole řka: Nebudete-li pokání činiti, všickni spolu zahynete. Kristus Pán učedlníkům svým, když se tázali, které znamení příchodu jeho a skonání světa předjíti má (u svatého Matouše v XXIIII. kapitole), takto odpovědíti ráčil: Viztež, aby vás žádný nesvedl. Neboť mnozí přijdou ve jménu mém řkouce: Já jsem Kristus, a svedou mnohé. Uslyšíte zajisté boje a pokřik bojův. Viztež, abyšte se nermoutili, nebo musejí tyto věci býti, ale ne ihned konec. Povstaneť zajisté lid proti lidu a království proti království a budou morové a hladové i země třesení po místech, ale tyto všecky věci jsou počátkové bolestí. A tehdy vás vydadí v zarmoucení a budou vás mordovati a budete v nenávisti všem lidem pro mé jméno. Budou se pak horšiti mnozí, vespolek se zrazujíce a nenávidíce. A mnozí falešní proroci povstanou i svedou mnohé. Protož se rozhojní nepravost