pro[A3v]číslo strany rukopisutož velmi snadné jest mnoha zlým jednoho dobrého nakaziti a po sobě potáhnouti. Jakož všickni tu povahu do sebe máme, že rádi po větším počtu postupujeme, nemnoho se ohlédajíce, vždycky-li jest při množství ctnost a pravda.
Třetí příčina může býti nedbánlivost vrchnosti světské, kterážto aneb nesmejšlí, by ta věc k ouřadu a povolání jejímu náležela, aneb za to má, že na tom, jaká jest čeládka v obci a v městě, málo záleží aneb zhola nic. A protož malou péči má o kázeň její, ale dá všemu dobře jíti, pouští služebným vůli a nechá hospodářův a hospodyní s nimi se trápiti a kvaltovati, třebas až do omrzení a do ustání. Dobřeť [A4r]číslo strany rukopisujest povědíno: Kdež práva není, tuť řádu býti nemůže. Tak my, poněvadž o čeládce žádného práva nemáme, kteréž by jí vyměřovalo, jak a na čem se jednati, jak v své službě se chovati a jakých pokut pro nepilnost, nepoddanost a nevěru očekávati má etc.cizojazyčný text, nenadějme se, aby ta nezbedná a nevhodná zběř v jaký dobrý řád uvedena býti mohla. Ale my snad těchto posledních časův spíše lepšího v té příčině opatření žádati než se nadíti můžeme.
Tak čím dále, vždycky hůře. O těch a jiných věcech, což se čeládky dotýče, mnoho se užitečného v této knížce namítá, jak čeledinům obojího pohlaví, tak hospodářům a hospodyním. Nebo netoliko se vyčítají nespůso[A4v]číslo strany rukopisubové a neřádové, kterýchž se obojí zhusta dopouštějí, ale také dávají se prospěšná naučení, kterak se jedni k druhým dle povinnosti své chovati mají, aby s obojí strany dobře bylo.
Tu pak knížku jeden dobrý přítel můj z jazyka německého do češtiny přeložil a já ji vytisknouti dal, oba tim úmyslem práci takovou předsevzavše, ne abychom dobrým na jejich cti utrhati a ubližovati chtěli, ale jim ku poctivosti a potěšení, zlým pak k napravení, aby, nahlédnouce se v ni jako v zrcadlo, spatřili, čeho se varovati mají a čeho přidržeti, chtějí-li od lidí pochvaly dojíti a od Boha odplaty. Neníť naděje, by se všechněm líbila; nebo zlým nikdá se nic do[A5r]číslo strany rukopisubrého nelíbí: však kteříž nejsou zhola převrácení, vezmou sobě z ní příčinu, aby se polepšili; dobří pak v své dobrotě a ctnosti se potvrdí. Dejž to milý Bůh, aby aspoň někteří, aneb dvá, aneb třebas jeden tou prací získán býti mohl. Nebo kdyby ani jednoho mezi námi dobrého nebylo, již bychom horší býti musili nežli Sodoma a Gomora a jistě hrozných pokut očekávati ode Pána, kterýchž on sám z milosti své rač uleviti a umenšiti a nás všecky na tu cestu, kteráž upřímo k němu vede, přivesti. Amen.
M. Daniel Adam z Veleslavína