[230r]číslo strany rukopisu[R]Táboři kláštery bořili. poněvadž bradatí, nepostříhaní, v rouše vlastním mše svaté sloužili.
{2.}marginální přípisek mladší rukou Druhé, že kněží táborští[1660]úsek druhe … Thaborſſtij podtržen všecky kostelní klenoty a ozdoby slíbili zrušiti a zkaziti, spáliti, aby bylo k jich zachování jim protivným chtěj neb nechtěj[1661]nechtěj: chtey neb nechtey[1662] nejisté čtení náchylni byli, protož satanovo[1663]satanovo: Sſ- pokolení jich obyčeje chváléce, viatiky[1664]viatiky: Wiatyky, mšály, zpievací knihy a kostelní knihy spolu s kalichy a monstrancími, násilně z kostelův neb z domův kněžských berouce, sekali neb pálili a za laciné peníze, co stálo za 6 neb 8 kop[1665]kop: ſß[1666] zapsáno zkratkou grošův[1667]grošův: ghh[1668]zapsáno zkratkou, to za 20 grošův[1669]grošův: gh[1670] zapsáno zkratkou dávali. Ale kalichy a monstrancí s[dr]s] a jinými stříbrnými kostelními klenoty ztlúkané lot[1671]lot: loth po 5 groších[1672]groších: gh[1673] zapsáno zkratkou zlatníkům[1674]zlatníkům: Zlattnikum prodávali. Kosti[1675]Kosti: -ij svatých z monstrancí a z oltářův vybírajíce, mrzce do koutův i jinam metali sou.
{3.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text z těch zatvrzeností[1676]předchozí tři slova podtržena svatá roucha k službě Boží oddaná brali sou, z kazulí[1677]kazulí: Cazuly kabáty dělali sou a z korporálův[1678]korporálův: Corporaluw a z košilí nebo mrzutější jiné roucho jako rúšce k velikému pohoršení kázali sou dělati. A tak chlapi pod kytlemi[1679]zakončení slova přepsáno měli roucho královský, v němžto ani jich otcové nezasloužili choditi.
{4.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text předpovědění[1680]slovo podtrženo kněží nevracovali se do kostelův a na oltáři posvěceném[ds]posvěceném] poswieczena[1681]nejisté čtení svátost těla Božího a krve Boží posvěcovati, pravíce, že ne Boží, ale ďábelské jsou a modlářství kostelové nebo oltářové, poněvadž ne darmo[1682]darmo: nedarmo pro Bůh, ale pro mamonu[1683]mamonu: Mammonu nepravosti a ne k Boží cti, ale necti a ve jméno některého svatého svatokupecky sou posvěceni. A protož hodné jest[1684]jest: gt, aby byli pozbořeni[dt]pozbořeni] po Zboržeczeni. Kostely, kdež sou mohli, bořili sou a pálili, jináč[1685]úsek boržili … ginacž podtržen jakýmžkoli[1686]jakýmžkoli: gakymž koli obyčejem poškvrňovali, oltáře nadané podvracovali, jich rohy[du]rohy] rothy[1687]Goll ztloukli neb jináč zpotvořili a tak k službě Boží neužitečné učinili.
[409]číslo strany edice{5.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text kláštery mnichovské[1688]úsek Item … Mnichowſke podtržen kázali býti peleše lotrovské a proti zákonu Kristovu[1689]Kristovu: -y- zle založeny[1690]založeny: -nj, poněvadž[1691]poněvadž: ponwdz[1692] zapsáno zkratkou: Bůh rozkázal svým učedlníkům, skrze ně všem kněžím, aby se nezavírali, ale šli[1693]šli: sſli po všem světě, kážíce a křtíce ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého. A protož všecky kláštery, buďto[1694]buďto: buďto nadané nebo žebravé, pravili, že od věrných mají z kořene vyvráceny[1695]vyvráceny: -ni býti, aby mniši a bratří[1696]bratří: -rzi šli[1697]šli: Sſlj po všem světě, kážíce čtení. [Z]text doplněný editorem kteréhožto[dv]kteréhožto] Kterežto[1698]Goll všetečného učení klášterové jednoho roku a času a málo dále zbořili[1699]zbořili: -j sou, jichžto jména dole psaná pořád[1700]pořád: poržad stojí.
[1701]Uvedení následujícího výčtu je graficky vyvedeno jako nadpis kapitoly. Klášterové nadaných mnichů tito sou byli: {Tyto kláštery Táboři zbořili.}marginální přípisek mladší rukou Kartouzy[1702]Kartouzy: Karthauſy v Praze, na Strahově, na Břevňově, u nohy mostu Matky Boží, Zderaz, svatého[1703]svatého: So. Ambrože, Zbraslav, Koruna,